EU sier nå tvert nei til norsk unntak for alkoholreklame på TV og utelukker at Norge kan fortsette å forby slik reklame i sendinger fra utlandet. Dermed blir reklamen om kort tid hverdagen for norske TV-seere, skriver Aftenposten.
EU-kommisjonen ga beskjeden i et møte med Utenriksdepartementet tirsdag.
EØS-avtalen fra begynnelsen av 90-tallet ga Norge unntak fra det såkalte TV-direktivet, og for 10 år siden ble direktivet endret slik at Norge fikk lov til å forby alkoholreklame i såkalte rettede TV-sendinger. Det vil si at Norge kunne stoppe alkoholreklame selv om den sendes fra et annet land - så lenge TV-programmene er beregnet på et norsk publikum.
I 2007 ble direktivet endret til å nekte land å forby alkoholreklame som sendes fra et annet land. I et halvt år har Regjeringen jobbet intenst for å forlenge det norske unntaket, og flere andre EU-land ønsker det samme unntaket.
Påtroppende KrF-leder Knut Arild Hareide forlanger nå at Regjeringen tar i bruk reservasjonsretten i EØS-avtalen.
- Reklameforbudet er en helt sentral del av norsk alkoholpolitikk. Når det nå er klart at forhandlinger om unntak ikke fører frem, må Norge sette foten ned, sier han.
Statssekretær i UD, Erik Lahnstein (Sp), sier at EUs holdning er at Norges eneste mulighet til å forhindre alkoholreklame er å innlede forhandlinger med opprinnelseslandet, eventuelt gå rett på den enkelte TV-stasjon.
Norge kan fortsatt forby alkoholreklame på TV-sendinger fra norsk jord.
Administrerende direktør Lasse Kokvik i TV3 vil ikke kommentere spørsmålet før det er kommet en endelig avklaring i saken.