Strømme-Throndsen Design har i flere tiår vært med på å designe og utforme merkevarer i dagligvarebransjen. Den lange erfaringen med retail og matmarkedet gjør at de er tett på og fanger opp nye trender.
En av dem er en trend fra USA, populært kalt bone broth, som kan sammenlignes med god gammeldags drikkebuljong. Så egentlig ikke noe nytt, men noe de synes fortjener mer oppmerksomhet og mer kvalitetsorienterte produkter. De ønsket derfor å lansere gode krafter, ment for å drikke, laget fra bunn helt uten tilsetningsstoffer
Den beste energidrikken
Under pandemien begynte gjengen å eksperimentere litt med krafter på kontoret. De bestemte seg for å gjøre idé og eksperiment til virkelighet, men de skjønte at de trengte eksperthjelp. Jeg møter Morten Throndsen og Susanne Munch-Rasmussen fra designbyrået og den profilerte kokken Øyvind Hjelle som har vært med på å utvikle produktet. Sammen lanserte de i januar i år, The Broth Company som har tre forskjellige drikkekrafter på markedet.
Øyvind har 30 års erfaring som kokk, først i restauranter som blant andre Palace Grill og Feinschmecker, så for Kulinarisk Akademi og de siste årene som kokk og konsulent, også for industrien. Han forteller engasjert om alt det nyttige og gode du får ut av kraften.
Når du koker ferske kjøttfulle bein fra dyr, følger det også med sener, brusk og muskelfester som inneholder flere, mer konsentrerte og andre type næringsstoffer enn rent kjøtt. I det beinene etter 10 timer kokes i stykker, slippes all denne næringen ut i kraften. Øyvind omtaler dette som dyrets urkraft. Her får du ut fosfor, kalsium, jern, sink, vitaminer og magnesium. Det finnes også mye kollagen i dyrebein som støtter muskler og ledd og som mange mener gjør at huden holder seg yngre, men de lærde strides om dette bare er omgjort til aminosyrer før vi får det i oss.
Uansett så er vi alle rundt bordet enige om at dette i hvert fall ikke er et usunt produkt. Altså, det var jo dette våre gamle skihelter fikk servert på femmila om enn i en litt saltere versjon. Det er et produkt som gir næring og energi samtidig som du får i deg oppbyggende og restituerende næringsstoffer og proteiner. Ikke minst er det helt naturlig fremstilt, i motsetning til mange energidrikker og proteinbarer. Det kan også være en god erstatning for dagens fjerde eller femte kaffekopp.
Alternativ til buljong(terning)
Drikkekraftene er blitt et fast innslag hos alle som jobber hos Strømme-Throndsen Design, og Susanne og Morten anbefaler å tilsette litt ekstra smak i koppen. Det kan være helt enkelt som en dråpe sitron eller litt salt, men de syns også det er godt med litt friske urter eller for eksempel tørket sopp. De har også prøvd drikkekraftene i smoothie med stort hell. I tillegg til at kraftene ikke setter voldsom smak, tilfører de protein og gelatinet gjør smoothien luftigere og mykere.
Alle kraftene kan selvfølgelig også brukes i mat, og er et veldig godt alternativ til de litt salte buljongterningene. De har lansert tre forskjellige typer så langt, én laget på kyllingskrog, én på bein fra storfe og én grønnsakskraft. Den vegetariske har selvfølgelig ikke alle egenskapene som de to andre har, men er rik på vitaminer og et godt supplement.
Foreløpig er drikkekraftene kun lansert i egen nettbutikk, litt fordi de ønsker at det skal komme god informasjon sammen med produktet de sender ut. Varemerket skal bygges opp sten for sten og ambisjonen er å lansere internasjonalt på sikt.