Swingflasken skal innta barene
Ikke alle designprosesser begynner som for Ringnes nye Swingflaske. Du trenger en markedsdirektør med hode fullt av ideer, en logo å leke seg med og litt kreativitet. Ja, også må du ha et bryggeri i ryggen da, for å gjøre det hele mulig. Ringnes har skapt
Redaksjonen
20 Januar 2002 - 01:00
Mandag 28. januar lanserer Ringnes en verdensnyhet på det norske ølmarkedet. Siste tilvekst blant designemballasje er Swingflasken med Ringnes Pils. Aldri tidligere har en slik emballasje blitt produsert i så store volum og med returordning. Produktet blir å få kjøpt på restauranter/utesteder og er første nyskapning fra Ringnes i jubileumsåret.
Uortodoks designprosess
Ringnes nye Swingflaske ble født på markedsdirektør Jan Hilleslands notatblokk. En Ringnes logo snudd på høykant sammen med en flaksehals- og bunn var starten på det hele. Første steg var tatt. Ett og et halvt år senere og med hjelp av Strømme Throndsen Design er flaska en realitet. -Vi har fått nye muligheter etter vi innførte vårt lukkede retursystem til restauranter og puber. Flere produkter har fått sine egen flasker og vi ønsket å gjøre noe spesielt for ølet. Da er det spesielt å kunne gjøre noe så revolusjonerende, og det med flaggskipet vårt Ringnes Pils, sier Jan Hillesland.
Unik flaske
Aldri før har noe slikt vært lansert på det norske ølmarkedet. Produktdesign blir mer og mer viktig og flere produkter har fått sine særegne flasker (Farris, Pepsi), men ingen har gått så langt som den nye Swingflaska. Flasken har også vakt oppsikt innen Carlsberg Breweries.
-At Ringnes vekker oppsikt med sine produkter innen verdens fjerde største bryggerikonsern er selvsagt veldig tilfredsstillende, sier Jan Hillesland.
Trang fødsel
Da de første skissene fant veien ut av markedsavdelingen tidlig i år 2001, ble ikke flaska levnet mye håp. Folk som jobber i produksjonen trodde det hele var en spøk. Å få en så spesiell flaske til å gå gjennom maskinparken på bryggeriet krever ikke rent lite. Og det har vært krevende å sette den i produksjon. -Ringnes Swing har hatt en trang fødsel, og det er kanskje ikke så rart formen tatt i betraktning. Vi har også klart å gjenskape selskapets logo i et produkt, og det i produktet som hele tiden har vært utgangspunktet for bedriften, Ringnes Pils, sier Hillesland.
Fakta Ringnes Swing
Innhold: Ringnes Pils kl. D
Størrelse: 0,33 liter glassflaske
Distribusjon: Utesteder og restauranter
Pant: Inngår i Ringnes sitt lukkede retursystem for utelivskunder
Pris: Vil variere fra bar til bar, men forventes å ligge mellom 40-50 kr.
Forsiden akkurat nå