Suksess for Rafnklau
Det er to måneder siden åpningen, men allerede nå konstaterer Calle Fegth at delikatesseforretningen i Trondheim går bra.
Redaksjonen
16 Januar 2008 - 09:00
Rafnklau delikatessehandel har merket at befolkningen i Trondheim har gane og lommebok for delikatesser. Det som kanskje er litt rart er at studenter er en viktig del av kundegruppen.
Overrasket
- Mitt inntrykk er at studentene som kommer hit, stort sett vet akkurat hva de vil ha. Jeg er overrasket over hvor mye kunnskap de har om mat, og hvor mye av studentbudsjettet de er villige til å bruke på det, sier Calle Fegth til studentavisen Under dusken.
Butikken åpnet i november i fjor og deler lokaler med Ravnkloa fisk og skalldyr. Her finnes det disker og hyller med pølser, oster, posteier, krydder, dressinger, skinker, sauser, urter, brød, pasta og sorbétis. Leverandørene fra Frankrike, Italia, Spania, England og Norge er valgt med omhu.
Fornøyd
- Vi er veldig fornøyde med omsetningen til nå. Det har i grunnen gått over all forventning. Det er ingen tvil om at det er marked for en butikk som denne her i Trondheim. Før jul solgte vi for eksempel over femti kilo med gaudaost, til 300 kroner kiloen. Riktignok en variant som hadde vært lagret i tre år, og var svært rik på smak, sier Fegth.
Fegth mener at man bruker langt mindre om gangen når man har smaksrike råvarer. Derfor blir ikke totalprisen dyrere.
- Faktisk er det utrolig få som spør om pris, sier han.
Fegth mener at et av Rafnklaus fortrinn i kampen om kunder er de ansattes kunnskap og evne til å gi gode råd. Alle de ansatte er enten kokker eller har solid erfaring fra restaurant- og gourmetbransjen.
En god nabo
I andre del av det åpne butikklokalet, holder Ravnkloa Fisk & Skalldyr til. Over en lang glassdisk tilsvarende Fegths, selger daglig leder Lars-Thore Thomassen fersk fisk til trondhjemmere.
- Vi har sett en del nye ansikter blant kundene våre den siste måneden, så det kan virke som opprettelsen av Rafnklau har brakt nye kunder til oss også. Men det er litt tidlig å si noe om en eventuell omsetningsøkning, forteller Thomassen.
Han mener at de to butikkene utfyller hverandre, og sier han ofte sender kunder videre til nabodisken for å kjøpe det riktige tilbehøret.
Rafnklau delikatessehandel og Ravnkloa Fisk og Skalldyr planlegger å utvide lunsjtilbudene sine, og da sannsynligvis med en viss grad av samarbeid mellom de to aktørene.
Forsiden akkurat nå