Cachaça er Brasils nasjonalbrennevin som fram til nå har hatt relativt lav status på eksportmarkedet.
Så er også kontrasten mellom cachaçaen som selges "på gata" i Rio og Sagatiba Pura enorm. Selvsagt er kvaliteten på innholdet en helt annen og innpakningen langt mer påkostet. Men det er særlig miljøet som skaper den store forskjellen. For Sagatiba er skapt for å konkurrere med premium brennevin i de mest kjøpesterke markedene i Europa.
Ikke pregløs
Etter kort tid er cachaçaen blitt supertrendy i England takket være en effektiv markedsføringskampanje signert reklamebyrået Saatchi & Saatchi.
Annonsene viser en Jesus-lignende smukkas som poserer på samme måte som sin kollega på Sukkertoppen om enn i langt mer mondene omgivelser. Både bartendere og barklientell har falt som fluer for budskapet og for smaken, for den er selvsagt så ren som det er mulig å få en kolonnedestillert sukkerrørsprit til å bli - uten at den blir for nøytral.
Sagatiba Pura er i motsetning til for eksempel kolonnedestillert rom laget av sukkerrørjuice og ikke melasse. Sukkerrørene som skal være av ypperste kvalitet, sikrer mer karakter til cachaçaen. Kombinert med langsom gjæring (tre uker) som gir mer eleganse, og det faktum at Sagatiba bare bruker skumlaget som danner seg på toppen av "satsen" når den forsiktig varmes opp etter endt gjæring, gir det beste utgangspunktet. I hvert fall når målet er "renhet men ikke pregløshet".
Konkurrerer med rom
Den ferdiggjærete juicen destilleres aller først på tradisjonelt vis i kobberpanner. Rå-cachaçaen som holder 48 prosent reduseres med kildevann. Denne kilden skal være en av verdens reneste og ligger 1 kilometer under bakkenivå i Minas Gerais i det nordøstre Brasil, også kjent som hjemsted for den beste cachaçaen. Den endelige destilleringen gjøres i Sagatibas hypermoderne kolonneanlegg hvor den til slutt reduseres til en styrke på 38 prosent.
Denne doble destillasjonsprosessen er unik for Sagatiba Pura og har gitt en stueren cachaça som selvsagt er det beste du kan putte i din caipirinha. Men dens renhet gjør at den konkurrerer med de fleste andre blanke brennevin i cocktails. Både med rom i mojito og med vodka i cosmo.
Ypperlig mikser
En ting er renheten som preger hele smakskurven. En annen er dens fruktighet. Den går i retning gule frukter, også tropiske, samt røde bær, både frisk og syltete. Sammen med dens gode viskositet gjør dette den til en ypperlig mikser med alt innen frukt. Samt selvsagt fruktbaserte likører. Noe den godt kan tåle gitt dens moderate alkoholprosent.
Selv om lagret cachaça er enda mindre kjent utenfor Brasils grenser, finnes Sagatiba i to ulike brune utgaver.
Velha Esplenida er fatmodnet i 2 år og Velha Luxuosa i hele 40 år. Den høye alderen skyldes at eierne av Sagatiba fant et lager med gammel cachaça i kjelleren til det nedlagte destilleriet de overtok før Sagatiba var en realitet. Men denne cachaçaen tappes bare i 500 eksemplarer årlig og selges selvsagt til skyhøye priser. I hvert fall sammenlignet med sine yngre brødre.
Jakter på godbiter
Velha Esplenida er et relativt enkelt fatlagret brennevin som gir klare assosiasjoner til rom men også til brandy på grunn av karamellsødmen.
I motsetning til Pura er denne laget på tradisjonelt vis, og Sagatibas sjefsdestillatør reiser selv landet rundt på jakt etter den beste cachaçaen som han så legger til side i minst to år.
Siden Sagatibas historie kun er tre år, jobbes det sikkert intenst for å bygge opp lagrene. Bak merkenavnet står mennesker tilhørende Brasils kapitalelite.
Utgangspunktet for grunnleggeren Lucas Rodas, som nå jobber som markedssjef for Europa etter å ha solgt seg ut til Marcos de Moreus, var å finne nye bruksmuligheter for sine juicefabrikker. Med en tidel av verdens bulkproduksjon av appelsinjuice sier det seg selv at det er snakk om store enheter som sikkert har ledig kapasitet innimellom.
Hvorvidt Sagatiba kommer til å bli gigantisk er høyst usikkert, faktisk lite trolig, i hvert fall ikke med dagens kvalitetsprofil.