– Vi har mange skoleungdommer som tar turen opp fra Oslo og andre steder i området ens ærend for å handle her. Mest jenter, det virker som om de er mer innstilt på å bruke penger på denne type produkter enn guttene, sier Morten Solberg Nilsen til Aftenposten. Han er administrerende direktør i SSP The Food Travel Experts, selskapet som har lisens til å drive Starbucks i Norge.
Andre ansatte kan fortelle at de har hatt besøkende som har sagt at de har reist fra Tromsø til Oslo utelukkende for å gå på Starbucks.
LES OGSÅ: Starbucks åpner i Norge
– Vi kan jo ikke gå god for akkurat den historien. Men vi har snakket med mange Inter City-togpassasjerer som legger inn en ekstra stopp på Gardermoen for å gå på Starbucks.
Hos Starbucks sier talskvinne Carole Pucik at de er overveldet av mottakelsen i Norge, men at selskapet ikke har konkrete planer om flere utsalgssteder.
LES OGSÅ: Lyse tider for kaffebarene
For lisensinnehaveren SSP har etableringen vært et krevende konsept. Starbucks overlater lite til det lokale initiativ, for å si det mildt.
– Varekunnskapen må sitte. De ansatte har vært åtte uker på kurs i Newcastle, i tillegg til tre ukers opplæring her hos oss, sier Solberg Nilsen.