Av landets tre største kjeder, befestet Kaffebrenneriet stillingen som den største, både i omsetning og i antall kafeer, skriver Dagens Næringsliv.
Etter å ha omsatt for 123 millioner kroner i 2010, 10 millioner mer enn året før, fikk kjeden likevel et dårligere resultat.
- Det kommer av investeringer i to nye kafeer, sier Steinar Paulsrud i Kaffebrenneriet til DN. Han sier kjedens øvrige utsalg har hatt salgsvekst.
- Særlig har salget av kaffe i løsvekt økt, sier Paulsrud.
Stockfleths fikk et resultat på 500 000 kroner i fjor, etter å ha slitt med økonomien i mange år. Omsetningen endte på 32,3 millioner kroner, mens Dromedar Kaffebar, landets tredje største kjede, omsatte for 17,7 millioner, 11,5 millioner mer enn i 2009.
Mens nordmenn kjøper stadig mer kaffe på bar, spisser konkurransen i markedet seg til. Kjeden Wayne's Coffee har gjort det klart at den vil vokse, mens den amerikanske giganten Starbucks omsider inntar landet. Det første utsalget kommer på Gardermoen i 2012.