Knivskarpe konsepter og sterk kommunikasjon er hovedingrediensene bak suksessen til de danske restauranteierne, skriver fastfood.no.
Torben Klitbo fra Cofoco, Henrik Yde-Andersen fra Kiin Kiin, Anders Aagaard Jensen fra Madklubben og Jesper Boelskifte fra Mashrestaurantene, har på under åtte år skapt mer enn 25 restauranter og spisesteder, melder Business.dk.
I tillegg har flere av dem utvidet forretningsområdene til butikker, take-away, catering og et matmagasin. Til sammen er mer enn 500 arbeidsplasser skapt. Gründerne framhever blant annet gevinster ved stordrift og lavere kostnader til etablering som årsaker til suksessen.
– Før 2007 måtte man betale 1,5 millioner kroner i såkalte nøkkelpenger bare for å åpne en bistro i Sydhavnen. Nå er utleiere lykkelige når de får en solid og god leie, sier Anders Aagaard Jensen, som i 2006 åpnet restauranten Madklubben i København. I høst åpner han sin syvende restaurant, mens to nyetableringer er planlagt i løpet av neste år.