Systembolagets monopol innebærer blant annet at det ikke er lov å favorisere spesielle merker. Det er kundene som skal styre sortimentet. Derfor finnes det tydelige regler for hvordan kontakten med leverandørene skal foregå. Disse reglene blir fulgt opp regelmessig, hevder Systembolaget i en pressemelding.
Det er nå avslørt at produkter som overhodet ikke er etterspurt er blitt kjøpt inn og har fått spesiell eksponering i de nå omtalte butikkene.
- Det har alltid vært viktig for Systembolaget å verne om vår upartiskhet. Vi vil her tydelig markere at vi ikke aksepterer denne typen av utilbørlig påvirkning og måte å opptre på, sier Anitra Steen, Systembolagets administrerende direktør.
Det hevdes at det som er skjedd ikke har påvirket det totale salget i butikkene. Derimot kan leverandørene ha hatt økonomisk vinning i forhold til andre leverandører.
- Vi overveier også blant annet å fjerne et visst antall produkter fra sortimentet samt å innføre midlertidig salgsstopp for andre produkter fra de tre leverandørene, fortsetter Anitra Steen og sier at de ser meget alvorlig på det som er skjedd og lover tilsvarende skarpe reaksjoner om lignende oppdages andre steder.
Systembolaget vil ikke offentliggjøre hvilke butikksjefer saken gjelder eller hvilke leverandører som er innblandet.