Sideways-effekten tar Amerika
Den Oscar-nominerte filmen Sideways har hatt en dramatisk effekt på vinsalget i USA. Dette ifølge en markedsanalyse gjennomført av ACNielsen.
Redaksjonen
25 Februar 2005 - 01:00
Filmen, som allerede har vunnet "Golden globe", er klar for den kommende helgs Oscar-galla.
Salget av Pinot Noir-baserte viner har formelig eksplodert i USA etter at filmen kom på kino. Filmen, som omhandler to kamerater som drar på sin siste ungkarstur, til vinområdet Santa Barbara i California, viser to personligheter med ganske motstridende interesser. Miles, en suksessfattig forfatter og lidenskapelig vinentusiast, er personen som gjør at denne filmen virker opplysende og medvirkende til en stadig økende vininteresse i USA og resten av verden.
Statistikk viser nå at salget av Pinot Noir de siste tre måneder har eksplodert, og at salget så langt er hele 16 prosent høyere - på årsbasis.
Det er først og fremst salgsleddet, og da spesielt i California, samt på barer, som viser kraftig økning i salget.
I filmen kommer det klart frem at Miles HATER viner basert på Cabernet Franc og spesielt Merlot. "If anyone orders Merlot, I''m leaving. I''m not drinking any f***ing Merlot", sier han i en scene der de er på vei inn i en restaurant.
Selv om ingen spesielle druesorter viser nevneverdig salgsnedgang etter at filmen kom ut, er det ingen tvil om at Merlot-baserte viner er helt ute. Dette til tross for at nettopp disse var de mest populære inntil nylig.
Ennå har få kommentert at Miles store vin i sin samling, en Château Cheval Blanc fra Bordeaux, er en St.-Emilion vin basert på blandingen Cabernet Franc, Merlot and Cabernet Sauvignon - to av de druene han ikke har sans for.
Kilde: Decanter
Forsiden akkurat nå