Drikke
Russisk klassiker med vodka

Vi unner oss en skikkelig svart og syndig godbit med russiske aner idet vi blander oss denne klassiske drinken med vodka i særklasse.
09 August 2013 - 13:00

Det er en grunn til at enkelte drinker blir klassikere mens andre forsvinner i glemmeboken.

Black Russian og dens kremete fetter, White Russian, har begge havnet inn i kategorien udødelige klassikere.

Flere klassiske drinker finner du her

Lite kunne vel bartenderen Gustave Tops på Hotel Metropole i Brussel, vite at hans første blanding av russisk vodka og den søte kaffelikøren som så dagens lys i 1949, skulle bli så populær.

Dette er en drink der råvarene har utrolig mye å si i og med at vodkaens egensmak kommer klart frem.

Til vanlig får du gjerne servert denne drinken med en standard vodka, men se om du ikke heller kan få din favorittbartender til å lage den med en såkalt premium vodka og du vil få en helt ny smakseksplosjon.

Polets beste vodkaer finner du her

Nå kan du gratis få Ukens drink som e-post. Se lenger ned for mer info.

Har du tilgang på nett, ja da har du tilgang til dine oppskrifter - 24 timer i døgnet - uansett hvor du befinner deg.

Her kan du registrere deg som bruker av Min Bartender

Har du allerede registrert deg, kan du logge deg inn her

Ukens drink som e-post er en tjeneste fra aperitif.no, og selvfølgelig gratis. Hver fredag får du som abonnerer på Ukens drink en e-post med helgens lekreste drink - rett i e-postkassen din.

Black Russian

Fremgangsmåte

Fyll et rocksglass (whiskyglass) med isbiter og ha kaffelikøren forsiktig i bunnen av glasset.

Hell vodkaen forsiktig i over en teskje langsmed kanten av glasset.

Vodkaen skal legge seg som et lokk oppå den tyktflytende likøren slik at du får to klare lag i drinken.

Server eventuelt med en rørepinne.

Tips: Bruk gjerne en vodka av god kvalitet (såkalt premium vodka) til denne drinken for et enda bedre resultat.

Skal du lage en White Russian pisker du fløte tyktflytende og legger som et lokk (ca 2 cl) på toppen av denne drinken.
Råvarer:

Polets beste vodkaer finner du her

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Diageo

Vurder oppskriften

Mais og kantarell skaper stor smaksopplevelse til stekt fisk

Når både fersk mais og kantarell er å få tak i, må du benytte anledningen, som i denne oppskriften.

Lammegryte med rotgrønnsaker

Denne måten å bruke fårikålkjøttet på gir enda mer smak

Dette er en perfekt rett til søndagsmiddagen og her kan du virkelig slå deg løs med de gode norske rotgrønnsakene og lammet.

Ukens drink

Flekken er faktisk en drink - og en riktig innsmigrende sådan

Snodig navn på en drink, men likevel; Flekken er en både smaksrik og fargesterk kandidat til helgekosen.

Libanon vokser mest på polet – denne produsenten er i særklasse

Libanon vokser mest på polet – denne produsenten er i særklasse

Enkeltdrueviner både av det ytterst lokale og det mer internasjonale slaget, men alltid biodynamisk dyrket og naturlig laget, det er den for Libanon unike formelen til Maher Harb.

Lammegryte med rotgrønnsaker

Når pærene er så gode som nå, fortjener de å spille hovedrollen

Når pærene er så gode som nå, fortjener de å spille hovedrollen

Søte pærer kombinerer utrolig godt med en smaksrik kremet ost, som gorgonzola eller annen type om du ikke liker blåmuggkarakteren.

Slik velger du vin til fårikål
Mat og vin i kombinasjon
Vin til fårikål

Slik velger du vin til fårikål

Stadig flere serverer fårikål som festmat, men hva serverer vi å drikke til den norske klassikeren?

Nyt 8 viner fra en historisk vingård
Vinsmaking i Oslo 15. oktober

Nyt 8 viner fra en historisk vingård

Nordmenn elsker libanesisk vin! Bli med på denne spennende vinsmakingen og smak hvorfor.

Ukens drink