Rødvinssalget øker kraftig. 16 prosent opp i forhold til fjoråret. Måletidspunktet er pr mai måned. Men det altså noen få og særlig ett produkt som forklarer det økte forbruker. Cappella ble lansert i januar og solgte i løpet av fem måneder hele 1,5 millioner liter fordelt på både flasker og bag-in-box. Og i følge statistikken er veksten for italiensk rødvin identisk med salgstallene for Cappella.
Franske rødviner viser også fremgang, men også her er det ett enkelt produkt som fører an, nemlig La Buvette fra Languedoc som selges i både boks og flaske. Den ble lansert i november i fjor og solgte de fem første månedene i alt 620.000 liter. Veksten i segmentet var på 820.000 i samme periode. Årsaken er at det kommer nye produkter særlig fra søndre deler av Frankrike med den riktige prislappen.
Sør-Frankrike har befestet seg som den store utfordreren til den nye verden og særlig Chile som nå opplever en stadig sterkere nedgang. 200.000 færre flasker på fem måneder vokser raskt og blir merkbart for de mange storselgerne (særlig vinene i boks) fra Chile utover året.
Segmentet rød sør-afrikansk er relativt lite. Men her kom det på tampen av fjoråret inn en nykommer, Kimberley, som nå også er i boks, en ikke uvesentlig forklaring på 57 prosent vekst for gruppen som sådan.
Rødvin står for drøyt 70 prosent av all svakvin solgt gjennom polet de siste 12 måneder. Hvitvinsforbruket er imidlertid i endring. Gjennom flere år registrerte vi en nedgang i inntaket av halvsøte tyske hvitviner som i sine velmaktsdager stod for over halvparten av all hvitvin konsumert i Norge. Tyske hvitviner er ikke lenger i fritt fall, tvert i mot. Men smaken har dreid seg i retning tørre franske (opp 68,8 prosent) - også i dette tilfellet er det en enkelt vin som forklarer det hele, nemlig Tariquet, i flaske og boks. Franske hvitviner har nå en markedsandel på nesten 27 prosent og de tyske 39. Og hvitvinskonsumet øker med 10,6 prosent de fem første månedene i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Som kjent var mai en usikkerhetens måned for mange som fryktet at streiken også skulle ramme tilbudet på polet, og at månedens festlige sammenkomster måtte gjennnomføres med brus i glassene. Derfor var det tendenser til hamstring hvilket vil kunne få konsekvenser for salgstallene for juni måned og at økningen for eksempelvis hvitvin er for sterk.