Vekst i selskapets kjernevirksomhet og kjemiområdet er hovedforklaringene til positiv inntektsutvikling i fjor. Samtidig påvirket utviklingen i distribusjonsselskapet Vectura konsernets resultat negativt.
Resultatet av driften endte på 73,3 millioner kroner, sammenliknet med 75,2 millioner kroner fra året før. Arcus-Gruppen bokførte kostnader knyttet til restrukturering på totalt 9,7 millioner kroner over driften. Renser man regnskapet for engangseffekten av disse tallene, ble driftsresultatet i 2004 det beste noen sinne for konsernet.
- Kjernevirksomheten i Arcus-Gruppen vokser. Veksten er spesielt solid innenfor brennevinskategorien, men også kjemidivisjonen kan vise til en tilfredsstillende utvikling. Det er spesielt hyggelig å notere fremgang i Sverige, USA og Danmark, sier konsernsjef Peter Wesenberg.
Kjernevirksomheten i Arcus-Gruppen ASA består av produksjon, markedsføring og salg av egne vin- og brennevinsmerker.
Nøkkeltall fra resultatregnskap 2004
Arcus-Gruppen ASA | 2004 | 2003 |
Driftsinntekter, inkl avgifter | 5.294,8 millioner | 5.039,3 millioner |
Driftsinntekter, eks. avgifter | 2.075,3 millioner | 1.973,6 millioner |
Driftsresultat | 73,3 millioner | 75,2 millioner |
Resultat før skatt | 75,5 millioner | 77,5 millioner |
Systematisk arbeid med ny- og relanseringer av flere vinmerker, har ført til at konsernet opplever at den tidligere negative salgsutviklingen på egentappet vin har stoppet opp. Salgsutviklingen på vin i Sverige øker og populære vinmerker som La Vida og Capella ble begge relansert med ny design i 2004.
Merkevarer som Lysholm Linie Aquavit, Vikingfjord Vodka og Braastad Cognac vinner stadig innpass hos nye kundegrupper. Salget av brennevin opplever solid vekst i både Tyskland, USA og Danmark. I Tyskland er Linie Aquavit den eneste premium akevitten som vokser mot de viktigste konkurrentene.
Til tross for at FAB-markedet totalt sett faller i Norge, klarer konsernet å holde posisjonen i markedet med produktene Vikingfjord IceBreaker, Kalinka RedStar og Løiten Cider.
Vinordia AS, som eier agenturrettigheter for en rekke store internasjonale merkevarer, kan notere salgsfremgang i 2004. Selskapet representer blant annet kjente vinhus som Chivite, Casa Girelli, Lafite Rothschild og La Rioja Alta. Gran Feudo Reserva fra Chivite ble tatt inn i Vinmonopolets grunnsortiment i september 2004. Med over 100.000 solgte flasker i desember, ble denne vinen den mest solgte vin på flaske fra Vinmonopolet.
Distribusjonsselskapet Vectura AS opplevde et svakt år i 2004. Tap av markedsandeler siden høsten 2003 resulterte i en svekkelse av driftsresultatet for selskapet, til tross for betydelige kostnadsreduksjoner. I siste halvdel av 2004 opplevde Vectura på nytt en økning av markedsandelene.
Kjemivirksomheten har utviklet seg positivt. Selskapet har i løpet av 2004 gjennomført en rekke tiltak for å stå godt rustet for dereguleringen av markedet for teknisk- og medisinsk sprit. Dette skjer med virkning fra juli 2005.
Både innen vin- og brennevinssegmentet forventer konsernet vekst i de nordiske markedene i 2005. Dette danner utgangspunktet for en offensiv nordisk vekststrategi for kjernevirksomheten Arcus AS.