Raser mot Vinmonopolet
Flere aktører i vinbransjen raser mot Vinmonopolet. De mener at de ansatte ikke er interesserte i å smake på nyheter.
Redaksjonen
05 Mars 2008 - 17:00
Mandag sto så mange som 16 importører fem timer på stand i Trondheim. De hadde med seg totalt 180 nye viner. Men bare en - 1 - polansatt møtte opp, skriver adressa.no.
- Dette er alvorlig, både for Vinmonopolet, for bransjen og for publikum. De polansatte må ut for å skaffe seg kunnskap. Dette dreier seg om å tilegne seg varefaglig kompetanse, og når bare en polansatt møter opp er det rett og slett en fallitt, sier salgsdirektør Roy Berg-Hansen i VSD Logistics, som organiserte vinsmakingen i Trondheim mandag til avisen.
85 000 kroner
Importørene brukte en arbeidsdag på turen til Trondheim, de hadde tatt fly fra Oslo og noen hadde til og med betalt for hotellopphold.
Alt for å gi vinmonopolansatte i regionen muligheten til å sjekke ut nyhetene. Men da kvelden var over var det 180 åpnede flasker som knapt var rørt.
Hele seansen kostet bransjen rundt 85 000 kroner. Da er ikke lønnen for bransjefolkene regnet inn.
Totalt er det seks pol i Trondheim. I tillegg var butikkansatte fra de andre butikkene i regionen også invitert. Potensialet for et stort oppmøte var altså til stede.
Siste gang
- Dette er helt fortvilt. Om dette fortsetter er det siste gang jeg kommer til Trondheim, sier en av importørene og får samstemte nikk fra de andre importørene ved bordene i den romslige messehallen.
Kjededirektør Lasse Erik Moen i Vinmonopolet legger seg halvflat og innrømmer at han skjønner vinbransjens reaksjoner etter smakingen i Trondheim.
- Ja, det var et fryktelig dårlig oppmøte fra Vinmonopolets side, synes jeg. Men vi sliter med å få butikkene til å møte opp. Oppslutningen om disse smakingene varierer fra landsdel til landsdel, men vi er usikker på hva det skyldes, sier Moen.
Ekjord-saken og nye, rigide regler fra Vinmonopolets side kan kanskje være et svar.
Forsiden akkurat nå