Nå kan du gratis få Ukens vin som e-post. Se lenger ned for mer informasjon.
Vi gjør oppmerksom på at vinen pr. 08.08.07 kl. 18:00 er utsolgt fra leverandør.
Her finner du en oversikt over utsalg som ifølge Vinmonopolet fortsatt har vinen inne på lager (klikk).
Aase JacobsenFoto: Eva Brænd
Selv før denne spanske musserende, eller cava som er den spanske betegnelsen, ble satt ned med 40 kroner, og tilbudet gjelder dessverre bare i august, var den et veldig godt kjøp. Den er nemlig knusk tørr med fine bobler og et modent fruktpreg i tillegg til det karakteristiske lagrete preget.
Frisk og allsidig
For mens minimums lagringstid på bunnfallet før omkorking er ni måneder for cava, har denne fått ikke mindre enn fire år. Det samme som en god årgangschampagne. Så er da også denne cava'en fra én enkelt årgang, 2003, for øvrig en vanskelig årgang rent teknisk sett.
Den var som kjent en av historiens tidligst innhøstete på grunn av heten som ga en raskere modning enn normalt. Siden syre er en av bærebjelkene for musserende vin, og syre nettopp er mangelvare i en varm årgang, måtte druene høstes ekstra tidlig.
Men friskhet er ikke noe problem i vår vin som er såkalt brut nature, med bare 2,5 gram restsukker. Derfor er den utmerket som aperitiff, og gjerne med litt å bite i til, for eksempel spansk spekeskinke. Dessuten fungerer den veldig godt til forretter med så vel sjømat som lyst kjøtt.
Lave priser gir vekst
Marques de Monistrol er for øvrig blitt markedsleder i Norge med sine musserende viner. De tidligere storselgerne
Freixenet og Codorniu som krangler så busta fyker på hjemmebane, er dyttet ned fra salgstoppen av denne produsenten som på ingen måte er noen nykommer.
Marques de Monistrol har laget cava siden 1882 og er en av de største leverandørene (av i alt 250) til markedet som tar unna rundt 230 millioner flasker årlig.
Men langt mindre enn giganten Freixenet som altså her til lands har gitt fra seg ledertrøya. Men selvsagt ikke frivillig. Svært aggressiv prising fra Marques de Monistrols side kombinert med produkter som holder godt mål er forklaringen på suksessen.
Mer og mer bobler
Marques de Monistrol har dessuten bidratt til et gedigent salgsløft for spansk musserende. I prosent er veksten like mye som for den langt dyrere champagnen, som nyter godt av de gode tidene i norsk privatøkonomi. Champagne har dessuten tatt markedsandeler av det norske boblemarkedet. Mens kun hver 14. flaske musserende var champagne i 1996, er tallet hver 7. i dag.
At en sterk norsk økonomi kan forklare noe av veksten også for cava, er ikke umulig. Men det er fortsatt et stykke unna før vi konsumerer like mye cava som spanjolene som setter til livs drøyt 100 millioner flasker årlig, som tilsvarer tre flasker pr voksen spanjol (mot mindre enn en halv flaske uansett opprinnelse for nordmenn).
Bestill Ukens vin med en gang
Ønsker du å bestille Ukens vin trykker du bare på vinnavnet og du flyttes direkte til Apéritifs Polliste og bestillingsrutinen.
Dersom du ønsker å bestille flere produkter, kan du også velge fritt fra
Apéritifs polliste eller
søke deg frem til de varene du er ute etter.
Ukens vin på mobilen - som MMS, SMS og WAP
Ukens vin på MMS: Send UKENS til 2004, og du mottar Ukens vin - med bilde og fyldig tekst - én uke før publisering. Les mer her (klikk)
Ukens vin på SMS: Send VARSLE UKENSVIN til 1986, og du mottar Ukens vin som kortfattet tekstmelding til din mobiltelefon hver uke. Les mer her (klikk)
Ukens vin på WAP: Send MAT til 2244, og du kan lese Apéritif på mobilen med WAP. Les mer her (klikk)
Ukens vin som e-post:
Hver tirsdag, altså én dag før alle andre kan lese om den, får du som abonnerer på Ukens vin en e-post rett i postkassen din. Selvfølgelig helt gratis.