- Sånn som du har stelt deg, er det vel på tide å tenke på hva som skal bli ditt ettermæle. Hva skal folk si om Heimly når han ikke lenger kan si det sjøl?
- Da vil æ at folk skal se på bildene mine. "Se, han skrev sitt liv med sitt blod, sin urin og sitt øl."
- Altså var det tilfeldig at du ble fotograf og ikke forfatter?
- Ingen ting er tilfeldig. Æ har liten tro på flaksen. Eller flaksen har ikke hatt tro på mæ. Æ er en selfmade man. Æ har aldri venta på telefon for å bli headhunta til noe som helst. Æ vil skape mitt eget kongerike. Æ har holdt fast på alt æ tror på. Det koster faktisk å stå for noe i dette landet. Oslo er som ei stekepanne med lokk. Du blir langsomt fritert.
- Da smaker det med en øl.
- Æ drikker øl sånn som Hank Williams gjorde. Han drakk bare snitt. Snitt vil si små glass, på en kvart liter. De gamle cowboyene drakk snitt av den enkle grunn at ølet da ikke dovner og blir for varmt.
I Dublin, for eksempel, er det regnet som umandig å drikke øl av så små glass. Men Hank drakk en hel del snitt når han først var i gang.
- Noen forveksler deg med Hank von Helvete i Turboneger. Hva kan det komme av?
- Det må være flosshatten. Æ digger han. Han slår et slag for hverdagskvapset. Men æ ble brukt som en negativ faktor for å skade monarkiet. Hele misforståelsen skyldtes at Ari og æ føyk rundt og var som erteris i åtte år. Vi trodde på den egenskapte historien. Vi piska hverandre så jævlig til å være on the edge, til å leve her og nå. Vi nekta å innordne oss normer og regler. Det var en kamp mot the establishment. Det handlet om å brenne broer og bygge broer. Han bygde. Æ brente. Vi gjorde mye gøy.
- Egentlig har vi ikke hatt kontakt etter at han ble sammen med Märtha. Men da var mediene hypp på å ta Ari. De hadde bare ingen ting å ta ham for. Så hoppa de over til mæ: En bad en med relasjon til kongehuset! Det er bare bullshit de skriver. Dagbladet er verst. De er slangen i paradiset. "Flyktet til Thailand," skrev de da æ solgte bilder til Se og Hør. Men det var en planlagt ferietur. Det er Dagbladet som har stått bak og konstruert hele bad boy-imaget mitt. Hadde æ vært en talentløs tomsing hadde æ vært fortapt. De har sin skjulte agenda. Men det er et tosidig utnyttelsesforhold mellom mæ og media. Æ vil bevisst være med på å bygge myte om mæ sjøl, fordi æ vil beholde friheten. Sannheten er at Ari og æ var to underdogs. Men vi hadde sosial bevissthet og intelligens. Vi arbeidet med uteliggere, popstjerner og statsministere. Der skapte vi våre liv, der kjempet vi for det vi trodde på. Det var en kamp mot det etablerte kulturlivet. Hvor det handler om rompeslikking for å komme seg fram.
- Da smaker det iallfall med en øl etterpå.
- I Norge er søknaden om støtte viktigere enn kunstverket. Det gjennomgående problemet er inkompetansen på alle plan. Norsk kulturliv består av inkompetente mennesker som sender søknader til hverandre. De har ingen annen visjon enn å kontrollere pengesekker. Kunsten har uaktualisert seg sjøl. Det gjelder å stryke de rette menneskene med silkehansker. Norge er veldig forskjellig fra USA. Der blir unge folk supporta. Her blir du pusha i kjøttkverna til du har lært å holde kjeft. Men det Norge må lære, er å bruke den entusiasmen og kraften en 20-åring sitter på!
- Synd du allerede har rukket å runde 31?
- Mitt store prosjekt er kunsten. Et av de mange prosjektene under den er magasinet Fjords. Det er et blad som er kommet ut i ti nummer og i femten land. Det er masse flinke folk og mange bra ting. Nå skal vi lage bok. The Fjords Bible! Æ prøver å slippe til så mange fotografer æ kan, i Fjords. Æ blir veldig overraska over en del av det æ ser. Og æ er faen mæ en av de mest kvalifiserte til å se kvaliteten i det andre fotografer gjør. Kanskje det er derfor de ikke er så happy.
De er livredde for mæ. Æ er så myteomspunnet. Men æ feller en hard og rettferdig dom. Mine profeter er Edvard Munch, Dostojevski, Dante og Michelangelo. Morten Krogvold så på mæ som ei døgnflue da æ begynte for 13 år siden. Men æ har alltid visst at æ skulle få stor betydning i dette landet.
- I synet på kongeportretter er Krogvold tross alt enig med deg?
- De der portrettene er helt jævlige. Pointet er at konger og dronninger fortjener en kongelig kvalitet på den fotografen de velger å jobbe med. De lider av det komplekset at de både skal være kongelige og folkelige. Det er litt rart, når vi vet hvor opptatt Sonja er av kvalitetsdesign. Det er dette vi flinke fotografene irriterer oss grønne over. Husk at æ er monarkist. Æ har tross alt porselenstallerkener med bilder av Märtha, Ari og Maud Angelica over barskapet hjemme. Bare så synd at det ikke er mine egne bilder. Nok om det. Enten må de ta hensyn til dette, eller så får de sitte inni campingvogna sammen med alle oss andre.
- Der smaker det med en øl.
- Egentlig prøver æ å drikke vin. Men æ liker det ikke. Æ vil få bort ølmagen min. Den ska bort, asså, om æ så skal skjære den bort med kjøkkenkniven.
- Var det Mack som gjorde deg slik?
- Æ har fått mer sans for Lysholmer Ice og Frydenlunds blå. Mack har æ vokst opp med, men det er for bittert. De to ølene der er snillere i smaken, mer smooth. Øl er uansett det mest fantastiske sosiale bindemiddelet man har. Det finnes ikke finere stunder enn å sitte med kompiser og drikke øl og prate skit. That's happiness.
- Ikke bare lykke alltid, kanskje?
- Kanskje ikke. Det kommer an på hvordan du drikker. Den som drikker hver dag, kan få det trist. Æ kommer fra ei lita flatmark av et Flåklypa-sted. Ei samebygd som heter Snubba, et kvarters kjøring fra Evenes flyplass.
Der vokste æ opp med seks storesøstre. Den eldste var 15 da æ ble født. De som bor i Snubba i dag er bygdeoriginaler og alkoholikere, 95 prosent av dem. Resten består av mor og far, som er skikkelige folk. Alkoholismen er veldig utbredt i småbygder i Nord-Norge.
- Men æ er vokst opp i et ryddig hjem. Mamma gjemte ølflaskene. Ikke slik å forstå at det var nazi hjemme. Men det var ikke lov til å spille kort. Æ var med på veldig mange læstadianske samlinger da æ var liten. Men hele den gamle kulturen er utdøende nå. Sjøl regner æ mæ ikke som fyllik. Æ har visse fylletendenser. Men da æ var hjemme i jula smakte æ ikke øl på 14 dager. En øl om dagen trenger ikke å være galt for det. Du skal ikke lenger enn til England for å se at det går an å ha en drikkekultur rundt ølet. I Norge er det ennåslik at de som drikker øl jamt, regnes som alkiser.
- Du virker snarere som du liker å dope deg på selvportretter?
- Det er viktig å ta bilder av seg sjøl. Det gir et personlig forhold til mediet, bildene blir ei dagbok av livet ditt. Å ta bilder av seg sjøl er sterkt og hjerteskjærende. Det er nettopp som å vri kniven i eget bryst.
- Du bekjenner deg ikke nettopp til den store fotografen Henri Cartier-Bressons tese: at fotografen aldri skal synes?
- Æ skjønne hva du mener. Greia med fotografiet er at det er en hel verden der. Det er forskjellige måter, teknikker, innfallsvinkler. Æ synes ofte det er ubehagelig å ta bilder av mennesker.
- Det synes visst de som blir fotografert av deg også?
- Æ vil ikke presse mæ på folk.
- Men det er det du gjør: klyper dem og slikt?
- Fotografer tar alltid bilde av seg sjøl. Uansett. De avbilder seg sjøl, sin forståelse for miljø, for kjærlighet - eller mangelen på forståelse. Fotografiet er veldig avklarende hvis du har et ærlig forhold til det.
- Er det avklart hvor Per Heimly befinner seg om 20 år?
- Enten ligger æ i ei grøft og råtner. Eller så sitter æ og troner i mitt eget mausoleum. Æ har sansen for Emanuel Vigeland, Gustavs bror. Han brukte 20 år på å lage sitt eget gravkammer. Da tenker æ det var godt med en øl etterpå.
Dette har hendt:
Fotografen Per Heimly var Ari Behns gode venn. Ari Behn traff Märtha Louise. Forfatteren Kjetil Rolness skrev da følgende om Per Heimly i sin lørdagsspalte i Dagbladet: "Heimly er trefjerdedels same, men ligner mer på en krysning av et lykketroll og Dracula i sivil." Heimly var en av grunnene til at Rolness bekymret seg for forholdet mellom prinsessen og Behn. Han advarte mot "svigersønnen fra helvete". Da troppet Behn selv opp i Dagbladets redaksjon. Der kastet han en maskinstrikket damehanske i gulvet og erklærte at "jeg vil forsvare mine venners ære". Han ønsket en våpenduell med Rolness. I stedet ble han gift med Märtha. Bryllupet ble betalt av det offentlige.
Per Heimly solgte sine beste bilder av Ari Behn til Se og Hør. Da det ble bråk, prøvde Heimly å forære honoraret til Fattighuset. De ville ikke ha pengene. Per Heimly er fra før slått personlig konkurs av kemneren i Oslo. Han skylder veldig mange hundre tusen i skatt. En venn av Heimly mener at det hele skyldes lidelsen konvoluttskrekk.
Heimly har en mobiltelefon som er plastret med teip, og armbåndsur fra Pulsar.
Tekst: Lars Aarønæs
Foto: Per Heimly
Fra bladet ØL Apéritif - 1/2003