Oslo satser på designhoteller
Etter internasjonal suksess med såkalte designhoteller skal det nå komme en rekke slike i Oslo. Konseptet skal gi økte rompriser.
Redaksjonen
11 Juni 2007 - 10:20
Trenden har vært klar internasjonalt de siste årene. Det har poppet opp designhoteller her og der.
Til tross for at begrepet designhotell ikke har noen klar definisjon er de fleste enige om at dette er hoteller som preges av et helhetlig design, at det er relativt luksuriøst og at det har en høy grad av personlig service og en historie. Alt dette gjør at rommene kan leies ut til en høyere pris.
Det kanskje mest kjente eksempelet på et designhotell er Sanderson i London.
Misbrukt
Men designhotell er kanskje det mest misbrukte ordet i hotellbransjen. For eksempel markedsføres Thon Hotell Gyldenløve i Bogstadveien som et designhotell. Her er det 164 rom og stilen er nordisk, lys, luftig og med friske farger.
Mange mener likevel at hotellet ikke er et designhotell ettersom det har både kjedenavn og City-merket. Men det er ikke Thon-kjeden enig i.
- Det kan godt være at noen mener det, men vi mener det er innholdet, altså interiøret og utformingen, som er det avgjørende. Aktiv bruk av helhetlig design gjør at Gyldenløve skiller seg ut, sier markedsdirektør Turid Nyeggen i Thon-kjeden til Kapital.
Flere prosjekter
I Kongens gate finner vi det gamle First Noble House som skal gjenåpnes som Grims Grenka. Men det er flere prosjekter i tillegg til dette. Mange kan for eksempel være fristet til å kalle Choice-kjedens Gabelshus for et designhotell.
Det samme gjelder Quality Hotel 33 som kjeden skal drive i det gamle hovedkvarteret til Alcatel på Økern.
- Det vil være noe helt annet. Men jeg har for stor respekt for begrepet designhotell til å ville bruke det, sier administrerende direktør Torgeir Silseth.
Også Rica-kjeden skal bygge i design-ånd og skal åpne et hotell i Pilestredet. Hotellet skal ha hundre rom og to restauranter. Hotellet skal være ferdig første kvartal i 2009.
Dyrere
Normen for et vanlig hotell er at det koster 0,3 årsverk per rom for å drive det. Ettersom designhoteller er bedre utstyrt, har flere detaljer og det er mer å passe på, regner man at det trengs 0,4-0,45 årsverk per rom.
Det betyr at kostnadene er høyere for å drive et designhotell, og dette må tas igjen på inntekter.
Svaret blir økte rompriser og et håp om færre bedriftsavtaler med store rabatter. Da er det liv laga for designhotellene.
Også Rezidor-kjeden har sagt at den skal starte opp en rekke luksushoteller i løpet av få år.
Forsiden akkurat nå