Ferske tall fra Bryggeriforeningen viser at ølsalget var 5,3 prosent høyere i juni i år enn i samme måned i fjor. Det til tross for at årets junimåned var kaldere enn vanlig.
- Varmen kom først i midten av måneden, og da fikk vi spesielt en økning i ølsalget på utestedene, sier kommunikasjonsrådgiver Allan Auke i Bryggeriforeningen.
Utestedene solgte 12,5 prosent mer øl enn i juni i fjor, mens økningen i butikksalget var på 3 prosent.
Gode uker
- Tall for de første dagene i juli bekrefter at salgsøkningen fortsetter med økt styrke, så vi gleder oss virkelig over det gode været, sier direktør Terje Aass ved Aass Bryggeri i Drammen.
Godt vær betyr også mye for salget av drikke under festivaler.
- For oss økte ølsalget under jazzfestivalen på Kongsberg med nesten 30 prosent i år, sier Aass.
Bryggeriene har slitt tungt det siste året. I fjor gikk flere med underskudd og måtte si opp ansatte.
- Sommerværet har veldig mye å si for ølsalget, og tradisjonelt er juli den beste salgsmåneden for øl, sier Allan Auke.
Han tror det er flere grunner til at veksten er såpass stor på uteserveringene.
- Flere restauranter har utvidet serveringsområdene ute etter røykeloven, og det er nok flere som benytter anledningen til å ta seg en øl ute av den grunn. I godt sommervær er vi også mer sosiale, og det er flere anledninger til å ta seg en kald øl, sier Auke.
Øl er sommerdrikken
Nordmenn har et sterkt forhold til øl om sommeren. En undersøkelse MMI gjorde i slutten av juni viser at øl er den drikken nordmenn forbinder mest med sommer og fint vær.
Øl scorer høyest både blant kvinner og menn. Så mange som 50 prosent av alle menn har øl som sin favorittdrikk sommertid. Øl er mer enn dobbelt så populært som brus, som kom på andreplass i undersøkelsen.
Bryggeriene satser sterkt på lyse øltyper sommertid, som passer godt til grillmat og lette sommermåltider.
Kilde: Newswire
Ølfoto: Hoffmann, Hoffmann & Westbø