Norske delikatesser til Berlin

En gruppe norske firmaer går nå sammen om å komme inn på det tyske delikatesse -markedet. Gjennom flere års deltagelse på matmessen Grüne Woche i Berlin har de fått god respons på produktene. Nå er planen er å etablere en norsk delikatesseforretning i Ber
Redaksjonen
19 Januar 2006 - 09:32

Firmaene som står bak nå i starten er Mikals Laks, Fatland Jæren og en større aktør på fiskesiden. Alle med base i Rogaland.

Satsing på premiumssegmentet
- Hovedutfordringene for de norske bedriftene er rammebetingelser og høyt kostnadsnivå i Norge. Løsningen er å satse på premiumsegmentet med høy kvalitet og et eksklusivt konsept. For å komme inn på det harde tyske markedet kreves kostnadseffektivitet. Firmaene står sterkere ved å samarbeide om felles løsninger for logistikk, salg og markedsføring, sier prosjektleder Jan Mykleset fra Innovasjon Norge i Tyskland.

Innovasjon Norge gjør markedsundersøkelser og hjelper bedriftene med inngangsstrategien.

Konseptet for Berlin består av bistro og delikatesseforretning. Bistroen skal gjøre kundene kjent med de norske produktene slik at de i neste omgang handler med seg varene hjem. Forretningen kan være først skritt for å komme inn på et større marked. Rogalandsbedriftene ønsker å åpne denne markedskanalen også for andre norske bedrifter.

Test i delikatesseforretning
Som ledd i undersøkelsene ble det lørdag 14. januar gjennomførte en produktdemonstrasjon hos Frischeparadies Lindenberg, en av de beste delikatesseforretningene i Berlin. Dette er en møteplass for restaurantbransjen, hobbykokker og andre spesielt matinteresserte.

Slike fagfolk vil være potensielle kunder for den planlagte delikatesseforretningen.

Tilbakemeldingene på produktene marinert fårefilet, fenalår, kveite, røkelaks, varmrøkt laks og laks marinert med akevitt var veldig positive. Særlig godt likt ble den spesielle og intensive smaken på norsk lam som er helt nytt for tyskerne.

- Den endelige beslutning om å etablere delikatesseforretningen er ikke tatt. Det vil de neste måneders undersøkelser og forberedelser vise. Et naturlig mål er imidlertid å åpne dørene før neste julehandel starter, sier Terje Wester som er daglig leder hos Fatland Jæren.

Krevende marked
Jan Mykleset fra Innovasjon Norge understreker at eksport til det tyske markedet er meget krevende. For ikke å "trå feil" må man gjøre grundige forberedelser samt ha tilstrekkelig ressurser og kompetanse. Langsiktighet i satsingen, tilstedeværelse i markedet samt å finne en betalingsvillig nisje er viktige elementer for å lykkes. Til tross for at dette burde være grunnleggende kunnskap undervurderer man ofte den harde konkurransen i det tyske markedet.

- Vi ser nå en økende interesse for det tyske markedet hos norske matfirmaer. Istedenfor mange enkeltfremstøt er det nå viktig å samle norske interesser for å etablere en slagkraftig satsing og enhetlig norsk profil i utlandet. Selv firmaer som er konkurrenter i Norge kan samarbeide ute. Spesielt for dette fremstøtet i Berlin er at landbruk og fiskerinæringen jobber sammen. På denne måten får landbruk hjelp av fiskenæringen som allerede er en del av det internasjonale markedet. Innovasjon Norge vil være en pådriver for å forene ressursene hos norske firmaer i arbeidet med det tyske markedet, forteller Mykleset.

Mat og reiseliv
I Tyskland har Norge allerede et svært godt image som reisemål og det finnes mange Norges-fan. Dette ønsker man også å benytte i markedsføringen av norsk mat. Koblingen mellom turisme og mat er i fokus for Norges deltagelse under Grüne Woche i Berlin i januar. Man ser også et potensiale for å selge Norge som kulinarisk reiselivsdestinasjon og Norges satsing på Geoturisme faller godt sammen med disse planer.

Forsiktig start
- Forretningskonseptet som firmaene planlegger i Berlin vil i første omgang ikke dreie seg om store volum. På sikt ønsker man imidlertid å kunne levere videre inn i det tyske markedet fra denne plattformen. Samtidig kan dette være en myk start på internasjonalisering for en del norske produsenter. Ved å lære fra erfaringer i utlandet hever man kompetansen i norske bedrifter. Man kan trekke lærdommen inn i produktutvikling, design og markedsplanlegging og på denne måten bli mer konkurransedyktige i det internasjonale markedet. Internasjonalisering innebærer også å møte internasjonal konkurranse på hjemmemarkedet, noe som vil være viktig for norsk landbruk i tiden fremover, avslutter Mykleset.

Kilde: Innovasjon Norge

Få unike vintips sendt rett til din mobil
Annonse
Vintips som sms

Få unike vintips sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke – for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får 2 ukentlige vintips.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Her finner du det perfekte drikkefølget til kalkunen
Julemat
Drikke til kalkun

Her finner du det perfekte drikkefølget til kalkunen

Her har du forslag til både vin og øl som matcher kalkunmiddagen.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

En slik dessert gjør suksess på nyttårsfesten
Ukens kake

En slik dessert gjør suksess på nyttårsfesten

Den er både lett og lage - i god tid i forveien - og perfekt porsjonert.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Siste innspurt før nyttårsfeiringen – gå for en av disse champagnene
+
Godbiter i pollisten

Siste innspurt før nyttårsfeiringen – gå for en av disse champagnene

Dette er de beste champagnekjøpene i basis – fire helt forskjellige champagner som alle byr på solid valuta for (omtrent) det samme pengebeløpet

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

I siste liten? Denne lekkerbiskenen til julematen finnes på 104 pol
+
Ukens vin

I siste liten? Denne lekkerbiskenen til julematen finnes på 104 pol

Denne 6 år gamle rieslingen kommer til å gjøre suksess til alle juleukas måltider.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Her finner du det perfekte drikkefølget til kalkunen
Julemat
Drikke til kalkun

Her finner du det perfekte drikkefølget til kalkunen

Her har du forslag til både vin og øl som matcher kalkunmiddagen.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

En slik dessert gjør suksess på nyttårsfesten
Ukens kake

En slik dessert gjør suksess på nyttårsfesten

Den er både lett og lage - i god tid i forveien - og perfekt porsjonert.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Apéritifs store jule- og nyttårsmeny gir deg svar på alle spørsmål om julematen
Guide
Julemat

Apéritifs store jule- og nyttårsmeny gir deg svar på alle spørsmål om julematen

Apéritifs julemeny inneholder alle oppskrifter du behøver for å gjøre julen vellykket, også når det gjelder å velge passende drikke.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet
+
Tester
Alkoholfritt

Dette er de beste alkoholfrie drikkene du finner på polet

Når du likevel er på polet, kan du kjøpe med deg noen gode alkoholfrie alternativer laget av norskdyrket frukt, av importerte bær, musserende te, imponerende vin - eller øl - alle helt uten.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Gjør en liten vri med vossakorven
Dagens rett

Gjør en liten vri med vossakorven

Denne oppskriften er super når du har kjøpt inn for mye vossakorv, eller har rester.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Siste innspurt før nyttårsfeiringen – gå for en av disse champagnene
+
Godbiter i pollisten

Siste innspurt før nyttårsfeiringen – gå for en av disse champagnene

Dette er de beste champagnekjøpene i basis – fire helt forskjellige champagner som alle byr på solid valuta for (omtrent) det samme pengebeløpet

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her