Restaurant er det femte mest brukte søkeordet på Gule Sider Internett, som har bortimot 1 million brukere i uken. Jevnlige markedsundersøkelser viser også at det er hele 2,2 millioner av oss bruker katalogen i løpet av et år, og restauranter er en av de mest brukte bransjeoppslagene.
Apéritif skal bidra i produktutviklingen både på papir og nett, og levere stoff både til nettutgaven og til katalogen. På nettet vil det også være mulig å søke i Apéritifs Kokebok og Polliste, mens i papirutgaven av katalogen skal Apéritif gi råd til de som skal ut å spise. Også på aperitif.no blir det mulig å søke etter restauranter og spisesteder.
Helt nytt i katalogen
- Restaurantguiden i den trykte katalogen vil i tillegg til alfabetisk oppføring ha en svært informativ del med bilder av restaurantene og symboler som viser nasjonalitet, type mat etc. Der gir vi også, i samarbeid med Apéritif, tips om mat og drikke, sier Anita Parvin, produktsjef for Gule Sider Katalog og fortsetter:
- Trykte medier er i en rivende utvikling for å møte nye brukerbehov, og Gule Sider følger denne trenden. Se for eksempel på magasinene til dagsavisene og antallet nyetablerte nisjeblader. De trykte mediene er og forblir viktige mediekanaler fordi de møter et annet informasjons- og bruksbehov hos folk enn internett, sier hun.
Felles symboler
Enten gjestene dine velger nettet eller den trykte utgaven av Gule Sider vil de finne at symbolbruken er lik og at det er lett å kjenne seg igjen. Utfyllende informasjon om hverenkelt restaurant gjør det også enklere for brukerne å orientere seg på en rask og enkel måte.
Betydelig for Apéritif
- Vi er selvfølgelig stolte av å bli valgt som samarbeidspartner for den største aktøren i Norden for slike tjenester som Gule Sider jo er, sier Jan H. Amundsen, redaktør i Apéritif og fortsetter:
- Dette vil garantert også bety mye for besøket på aperitif.no. Siden vi skal levere alt det redaksjonelle stoffet om mat og drikke til Restaurantguiden på nettet, vil mange oppdage nettstedet vårt og trafikken øke. Når vi eksempelvis legger ut en presentasjon av en av testene våre, vil leseren bli flyttet direkte fra Gule Sider Internett til aperitif.no, sier Amundsen.
Forbrukerne ønsker temafokusering
- Trenden er klar; forbrukerne vil ha temafokuserte blader og guider.
Hege Svendsen er medierådgiver i mediebyrået Carat, og ser tydelig hvilken vei det går i mediemarket:
- Stadig flere blader, aviser og magasiner lager spesialutgaver og bilag som handler om et spesielt tema, sier hun blant annet til Effekt, kundemagasinet til Gule Sider.
Mer penger, mindre tid
- Bakgrunnen for denne utviklingen er behov og ønsker hos leserne, sier Svendsen. - En av årsakene er nok at nordmenn generelt har mer penger mellom hendene enn tidligere, og bruker mer på reiser, middager på byen og andre lystbetonte aktiviteter. Dermed har de også lyst til å lese mer om det. En annen årsak er at de fleste har lite tid. Istedenfor å lete flere steder, ønsker de å finne alt de trenger innenfor et tema på ett sted, påpeker Hege Svendsen.