Med en gang en suksess på Vinmonopolet er etablert, er "gribbene" der for å forsøke å overta representasjonen i Norge. Det er inntrykket Apéritif sitter igjen med etter å ha snakket med en rekke aktører på markedet.
Doppio Passo er en av de største og mest lukrative suksessene på det norske markedet i "nyere" tid. De siste to årene har den søritalienske rødvinen ligget på topp i Norge med til sammen nærmere 2,7 millioner solgte liter. Importøren ExCellars' viktigste inntektskilde har vært utsatt for mange angrep de siste årene.
- Vi opplever ganske ofte forsøk på overtakelse eller flørting med våre leverandører, men ingen har lykkes hittil, sier adm. dir. Geir Eikeland som legger til: - Ikke bare angrep, men også stadig flere forsøk på å kopiere Doppio Passo. Vi blir stadig konfrontert med mindre vellykkete kopier. Det er også en ukultur og et tegn på manglende utviklingskraft og kreativitet.
Her avvises det samtidig at firmaet har tjent urimelig mye på Leitz' viner, noe som skal være en av bakgrunnene for det omstridte importørskiftet. Men det er først og fremst måten det har skjedd på som har sjokkert aktører i bransjen. Blant andre Torstein Hiorth Østenstad som sendte et åpent brev til både Johannes Leitz og hans nye importør i Norge, Red & White.
Marthinsen avviser i en kommentar til e24.no at han har hatt en aktiv rolle, men påpeker at det har vært en kjent sak at Leitz-agenturet var på vandring. I en artikkel i Finansavisen lørdag 22. januar, påstår samtidig Marthinsen at en av bakgrunnene for importørskiftet har vært Record Vinimports betalingsproblemer. Cordtsen stiller seg totalt uforstående til dette.
- Record Vinimport har to år på rad vært rangert blant Oslos ti på topp i DNs Gaselleliste og har en plettfri økonomisk vandel. Antydninger om at Leitz ikke har fått de pengene han skulle ha, er fullstendig ubegrunnet, heter det i pressmeldingen.
Apéritif er kjent med at Red & White siden 2007 har prøvd å få tak i dette agenturet. Flere importører har vært på frierføtter i Rheingau. Og Leitz skal ha forhandlet med mange samtidig.
Han bekrefter ellers at en større profesjonalisering i bransjen gjør det vanskeligere å holde på suksessagenturer, det kreves mer for å beholde dem.
Det er også blitt antydet at det betales mellomlegg for å lokke suksessagenturer. - Jeg kjenner til at en eksisterende leverandør til det norske markedet ble tilbudt et betydelig beløp for å skifte importør, men dette er ikke veldig utbredt. De fleste byttene skjer dog i minnelighet, forteller Moestue.