Korona betød en stor omveltning for Dagensmat.no – den digitale plattformen hvor norske bønder og småskalaprodusenter møter restauranter. Om enn på en annen måte enn for mange andre. For ikke bare hadde selskapet fått ny kapital en uke før restaurantene stengte, de fikk også den geniale ideen å åpne opp for salg til privatkunder.
- Produsentene hadde jo tonnevis med varer på lager som vi sammen måtte finne avsetning for. Og siden vi er flinke med å finne kjappe løsninger, hadde vi i løpet av et par dager tilpasset vår digitale plattform for salg til privatmarkedet, forteller daglig leder Maximo Graesse i Dagens AS.
Handlingskraften og endringsevnen belyses ved at utvikleren fikset den nye løsningen om natten mens han var innkalt til heimevernstjeneste på Gardermoen.
Det ble derfor ingen stopp i leveransene fra produsentene selv om restaurantkundene var blitt borte på et øyeblikk, og det kanskje på det verst tenkelige tidspunktet av året.
- Dermed tredoblet produsentene salget, og de har aldri solgt så mye, stråler Maximo som selv har bakgrunn både som kjøkkensjef i alt fra Berlin og Italia til Bardufoss, og fra startups.
Løsningen går ut på at kundene – som nå også omfatter flere og flere restauranter – bestiller og betaler via nettsidene, for selvbetjent henting fra en kjølekontainer, på et fastsatt tidspunkt.
Tenk leie av fryseboks (vanlig fram til 70-tallet) hvor du låste deg inn med nøkkel, nå er hele prosessen digitalisert. Og koordineringsjobben er løst gjennom teknologi slik at produsentene til enhver tid vet hva, hvor mye og når de skal levere og i hvilken «boks».
- Det startet med utlevering fra en kontainer på Økern hver torsdag, og vi åpner snart på Fornebu samtidig som vi leter etter et sted i Oslo sentrum, forteller Maximo. Målet er fire hentepunkter i Oslo og etter hvert også andre steder i landet.
I slutten av mai har 2000 privatkunder registrert seg og Maximo og teamet ser veldig mange synergier framover, også utenfor landets grenser.
- Før korona fikk vi en avtale med en restaurantgruppe i København og vi ser helt klart et internasjonalt potensial, forteller han.
Maximo er ikke redd for at privatmarkedet skal forsyne seg av det som er forbeholdt restaurantene. – Mens en kjøkkensjef må holde seg til en kalkyle, virker det som om det ikke er samme budsjettbegrensinger i privatmarkedet. Vi opplever en veldig stor betalingsvilje blant privatkunder som vil støtte bærekraftig matproduksjon som tar vare av dyrene, jorda og biologisk mangfold, påpeker han.
Dagensmat.no plasserer seg strategisk inn i markedet, midt mellom REKO-ringen og Maschmanns matmarked. «Moderne og bevisste forbrukere etterspør lokalmat og transparente verdikjeder, og ønsker i økende grad å handle verdibasert», heter det i prospektet. Altså eksklusivitet med en viss porsjon idealisme.
- Selv om ideen kan virke lik, når vi ut til en annen målgruppe enn REKO-ringen. Mange produkter finnes ikke i salg andre steder. Vi selger eksempelvis utrolig mye meieriprodukter, særlig upasteuriserte, forteller Maximo.
Totalt har dagensmat.no hatt inne ca 1500 produkter, tilbudet oppdateres ukentlig og mange av dem er sesongvarer, som aldri ville nådd en butikk.
Siden produsentene selv sørger for å levere produktene i tide og i riktig «boks», gir dette en stor effektivitetsgevinst sammenlignet med andre digitale matbutikkløsninger. Påslagene er derfor små også i forhold til de velassorterte butikkjedene og matmarkedene.
Dagensmat.no er derfor med på å revolusjonere norsk matdistribusjon, samtidig som bøndene har fått en ny og kostnadseffektiv kanal.