Christiane Schorn, presseansvarlig for Prowein, understreker at 30 årsjubileet finner sted i utfordrende tider. Det er først og fremst fordi verdens vinforbruk går ned. Det er en trend som stadig forsterkes. På toppen av dette kommer påtroppende president Trumps toll-skremsler som særlig europeiske vinprodusenter er urolige for utfallet av.
For å forberede besøkende og utstillere på hva som kan forventes, har Prowein i samarbeid med universitetet i Geisenheim gjennom åtte år laget en årlig Business report. Årets tema er «How can wine marketing evolve in an era of declining global wine consumption?»
Her berøres både kommunikasjons- og andre strategiske valg som salgskanaler, innovasjon og hvordan lovreguleringen kan tilpasses de rådende forhold.
Nytt i 2025 er Business Forum. En møteplass for kunnskapsutveksling og -økning gjennom blant annet masterclasses. Det endelige programmet er klart i februar.
I sammensetningen av programmet har Prowein knyttet til seg eksperter og trendspeidere som Stuart Pigott, briten som ble tysker, Paula Redes Sidore og Jürgen Deibel.
Nolo er stadig viktigere og Prowein var for øvrig først ute blant de store drikkevaremessearrangørene til å satse på en egen seksjon for alkoholfritt og lavalkohol-produkter.
Pro Spirits er også en seksjon med økende betydning. I dag er 56 land representert blant utstillerne.
Prowein fyller altså 30 år i 20205. Mens det i starten kun var tyske utstillere, samles det i dag utstillere fra 60 land – også danske og svenske vinprodusenter har hevet seg på. Målet er å øke synligheten, forteller arrangøren.
Prowein har som andre messebrands blitt globale. Tokyo var sist i rekke i 2024. Nå er Prowein i sju byer.