Miljø styrer folks valg av mat
- Folk er blitt veldig miljøbevisste. Dette påvirker i økende grad preferanser og valg, også når det gjelder mat, sier administrerende direktør Rolf Domstein i fiskeriselskapet Domstein.
Redaksjonen
16 Juli 2007 - 02:21
- Det er ikke lenger nok at fisken er fersk og smaker godt. Folk vil vite hvor den kommer fra, og at den er fanget og bearbeidet på en måte som tar vare på miljøet både på sjø og land, sier han.
Miljøprofil
Domstein har stor pågang fra kunder som ønsker fiskeprodukter med miljøprofil. Dette er først og fremst dagligvarekjeder og fiskedistributører i utlandet, men også i det norske markedet opplever Domstein økende fokus på miljø.
Tar konsekvensen
Domstein tar konsekvensen av dette. Ved fabrikken i Måløy, som produserer fersk og frossen filet, benyttes bare linefanget og notfanget råstoff. Dette er fangstmetoder som er skånsomme mot havbunnen og miljøet i havet, samtidig som det ikke medfører neddreping og utkast av småfisk og bifangst. Nylig gikk den engelske matvarekjeden, Sainsbury's ut med at de bare vil selge linefanget fisk.
Økt etterspørsel
Det er også økende etterspørsel etter miljømerkede fiskeprodukter. Domstein har derfor i samarbeid med en gruppe fiskebåtredere søkt om miljøsertifisering av norsk linefanget torsk og hyse. Domstein regner med i løpet av et år å kunne sette det anerkjente internasjonale miljømerket, MSC, på produktene sine.
Dokumenterer utslipp
Domstein er også i ferd med å dokumentere utslippene av klimagasser i forbindelse med fangst og bearbeiding av fisk. Mye av de frosne fiskeproduktene i dagligvaremarkedet er blitt transportert til og fra Kina og bearbeidet der. Dette medfører store utslipp av klimagasser. Domstein planlegger derfor å lansere en ny serie produkter av linefanget fisk som er bearbeidet i Norge.
- Vi vil gjerne gi miljøbevisste forbrukere et alternativ til Kina-fisken, sier Rolf Domstein.
Forsiden akkurat nå