Med en andel av salget på hele 22 prosent til horecamarkedet har Amundsen mye å forsvare, ta vare på og å bygge sterkere. Med store, kjente merkevarer å tilby både horeca- og forbrukermarkedet er trolig firmaet et av de mest solide ibransjen.
Fruktavdelingen importerte frisk frukt og grønnsaker fra blant annet. Spania, Frankrike, Italia og Kypros. De største agenturene var imidlertid Decidious Fruit Brand i Cape Town for epler, pærer og druer fra Sør-Afrika samt Agrexco og Jaffa iTel-Aviv for grønnsaker og citrusfrukter fra Israel.
Ivar Amundsen startet i firmaet i 1966 og overtok ledelsen ved farens bortgang i 1978. Fruktavdelingen ble solgt i 1981 for å få mer fokus og konsentrasjon om vin- og brennevinsagenturene. Firmaet har alltid vært opptatt av næringensrammevilkår og muligheten for å påvirke norsk alkoholpolitikk. Ivar Amundsen har derfor engasjert seg i bransjens organisasjoner og er formann i Vin- og Brennevinsimportørenes Forening, og tidligere formann i Norske Agenters Landsforbund ogstyremedlem i Handelens Hovedorganisasjon.
På begynnelsen av 90-tallet ble det klart at et norsk EØS-medlemskap ville føre til en ny struktur for Vinmonopolet. Importen og grossistvirksomheten ble privatisert og ble et nytt aktivitetsområde for vinagenter som etter hvert selv bleimportører.
Utviklingen medførte at de store internasjonale drikkevaregruppene så i Norge nye muligheter gjennom vertikal integrering eller etablering av egne datterselskaper for import, distribusjon og markedsføring.
I 1997 ble det også klart at IDV skulle fusjonere med en annen stor gruppe, United Distillers, som eide merkene Johnnie Walker, Gordon's og Bells. Fusjonen ble gjennomført 1. juli 1998 og det nye internasjonale selskapet fikk navnet UnitedDistillers & Vintners - UDV.
Etter hvert ble det klart at UDV ønsket å prioritere sin egen portefølje av merker. Gunnar Amundsen AS på sin side har en stor og interessant agenturportefølje og ønsket å ta vare på og videreutvikle denne. Løsningen ble en deling avfirmaet, og Ivar Amundsen kjøpte tilbake agenturvirksomheten og firmanavnet med virkning fra 1. oktober 1999.
I dag står Amundsen igjen på egne ben, har 9 medarbeidere og fullt fokus på egne produkter og benytter VSD Logistics som sin logistikkpartner.
Amundsen selger årlig omkring 1,6 millioner liter vin og brennevin, som representerer en omsetning på 220 millioner kroner, hvorav 100 millioner er alkoholavgifter.
Vi du ha kontakt med de forskjellige i Amundsen er denne oversikten nyttig.
Key Account Sør-Norge/Oslo Horeca/Vinmonopolet Annika Groven | |
Key Account Midt-Norge/Oslo Horeca/Vinmonopolet Truls Gundersen | |