Linie vokser i fallende tysk marked
2004 ble nok et godt år for Linie Aquavit i det tyske markedet. Linie spiser seg innpå konkurrentene og er i ferd med å bli tyskernes foretrukne akevitt. I et fallende marked velger tyske konsumenter i større grad norsk kvalitet fremfor billige produkter.
Redaksjonen
21 Januar 2005 - 01:00
Linie er et av få akevittmerker som øker salget i det tyske markedet. Alle andre merker taper marked til den norske akevitten. Arcus solgte rundt 730.000 flasker Linie i fjor, noe som gir produktet en markedsandel på 16 prosent. Totalt drakk tyskere rundt 4,5 millioner flasker akevitt i fjor.
Ingen kjente akevittmerker kan fremvise den samme vekst takten som Line. Dette skjer ved inngangen til et år som er spekket med viktige begivenheter og jubileer for Linie-akevitten.
I 2005 er det 200 år siden det første skipet, Trondhjems Prøve, satte kurs mot Australia med det som senere skulle bli den prisbelønte Linie-akevitten. Samtidig er det i år 25 år siden Linie og dermed norsk fatmodnet akevitt ble introdusert i det tyske markedet.
Men det tyske markedet har vært preget av tilbakegang og hard konkurranse de siste årene. Siden 2000 har salget av akevitt stupt 32 prosent.
- I det fallende tyske markedet har vi valgt å holde fast i Linies profil som en premium akevitt. Dette har vært et riktig valg. Mye tyder på at tyskerne foretrekker høy kvalitet fremfor billigere produkter. I den siste fireårsperioden har Linie vært den sterkest voksende premium akevitten i Tyskland og styrket sin posisjon fra 10 til 16 prosent av markedet, sier Christian Brink som er salgs- og markedsdirektør i Arcus-Gruppen.
Det er historie, produksjonsmetode og norske råvarer som har vært hovedtemaene i markedsføringen av Linie til tyske konsumenter.
- Det er viktig for oss å få frem Linie-akevittens sjøreise i vår historiefortelling. Men minst like viktig er det å vise frem den helt unike fremstillingsmetoden som gir Linie den særegne avrundede smaken. Blant annet blir akevitten modnet på gamle eikefat brukt til modning av sherry, sier Brink.
Linie fikk "Trophy" og ble kåret til verdens beste akevitt ved den prestisjetunge "The International Wine & Spirit Competitition" i London i fjor.
Norske råvarer er et annet tema i markedsføringen. Få vet at kvaliteten på norsk krydder er i verdensklasse. De lange lyse sommerdøgnene gir en meget høy oljekonsentrasjon til for eksempel norsk karve, noe som gjør den spesielt velegnet til vår formål. Karven vi bruker til akevittproduksjon dyrkes på Inderøy i Nord-Trøndelag.
Den spesielle fremstillingsmetoden til norske akevitter danner fundamentet i selskapets strategi for å vokse videre i det tyske markedet. Arcus starter nå en viktig satsing for å bygge begrepet Norsk Fatmodnet Aquavit (NFA). Målsettingen er å løfte akevitt kategorien slik at de gylne dråpene får samme status som for eksempel Cognac og Whisky.
Målsettingen er å øke kunnskapen om de unike fremstillingsmetodene for Norsk akevitt, slik at anseelsen til hele akevitt-kategorien vokser.
- Vi tror at historie, fremstillingsmetode og norske råvarer både gir produktet en overlegen kvalitet og en god og troverdig historie som tyske konsumenter er villige til å betale for. På kort sikt legger vi opp til en fortsatt vekst i det tyske markedet, og på litt lengre sikt ønsker vi å bli den dominerende aktøren i akevitt-markedet, avslutter Brink.
Kilde: NTB
Forsiden akkurat nå