Ølsalget svikter. Ifølge Bryggeriforeningen var ølsalget i juni i år det dårligste siden 2004, og det er får merke tørken mest. Ølsalget på restaurantene gikk ned med 10 prosent i juni år, i forhold til samme tid i fjor.
I juni i år ble det solgt i overkant 22 millioner liter øl på landsbasis, det er en nedgang på rundt én million liter fra samme tid i fjor.
– Ølsalget er veldig avhengig av godt vær. Juni, juli og august er vanligvis gode måneder, forklarer direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen Petter Nome til NRK.no.
Null på polet
De siste ukene har det vært nullvekst av salg på sterkøl og vin på Vinmonopolet.
LES OGSÅ: Mindre fra butikk, mer fra polet
– Flere reiser til Sverige på handeltur når det er dårlig vær. Også alternative salgskanaler som Tax Free tar kundene, fordi flere nordmenn reiser til utlandet nå enn i fjor, sier kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen til NRK.no.
Brygger hjemme
Interessen skyter imidlertid i været. Ifølge Dagens Næringsliv vil hjemmebryggere trolig lage 20 millioner halvlitere med øl i 2012.
LES OGSÅ: Vi drikker mer og mer nisjeøl
– Det har vært en vanvittig økning på interessen for hjemmebrygging og mikrobryggerier. Vi ser også at restaurantbransjen satser på brede ølmenyer, sier Nome.
Denne tendensen har eksistert i deler av Europa og USA lenge.
– Norge kommer litt etter. Kortreist nisjeproduksjon av mat har blitt mer populært, og det er naturlig at det skjer med drikkevarer også, sier Nome.