Ingen vet på forhånd hvilke av matvareprodusentenes påfunn som er topp og hvilke som blir en flopp. Men ifølge statistikken er sjansen størst for at et nytt matprodukt forsvinner fra hyllene ganske raskt, skriver Aftenposten.
Innovasjon er en risikosport. Mens Stabburet lykkes med hele sju av ti lanseringer, finnes femti prosent av Tines nyvinninger på markedet etter fem år. Generelt lykkes enda færre nye produkter.
I tillegg til Stabburets potetstappe, vil du fra 1. februar finne nye varianter av pizza, sjokolade, ferdige sauser, vaskemidler, ferdige pastaretter og snacks i matbutikken. Nylanseringer er viktige for merkevareprodusenter, som årlig bruker millionbeløp på å finne fram til, produsere og markedsføre nye produkter.
- Særlig i kamp mot kjedenes egne varer ser vi at det er ekstremt viktig å være god på nye produkter, sier konsernsjef Patrik Andersson i Rieber & Søn, selskapet bak Toro, Mr. Lee og Denja, til Aftenposten.
Noen produkter slår godt an blant forbrukerne. Tines YT og Q-Meierienes Skyr ble suksesser i fjor, det samme gjorde Kims Fredags Mix og Sætres kjeks Dots.
I historiens skammekrok står blant andre Dus, blandingen av vann, juice og melk, gul ketchup, pastasaus på spruteflasker og fiskepølser i ulike utgaver.