Kinesere har de siste årene kastet seg over de dyreste vinene fra Bordeaux. Men nå er de i ferd med å få øynene opp også for andre distrikter og viner fra andre land, skriver Decanter.
Fra den britiske vinhandleren Berry Bros & Rudds avdeling i Hong Kong meldes det for eksempel om at 2009-årganger av Burgund-viner selges i tre ganger så høye kvanta som 2008-årgangen.
Kultviner fra andre land øker også i popularitet.Vinforretningen ASC Fine Wines i Beijing rapporterer om en kraftig økning i salget av Australias dyreste vin, Penfold Grange, Phelps Insignia fra California og italienske Gaja Barberesco.
Samtidig går salget av Bordeaux-viner fremdeles strykende, og ASC Fine Wines har derfor registrert en økning i salget på 35 prosent i januar og februar sammenlignet med samme periode i fjor.
Det er særlig yngre kinesere som investerer i viner utenfor Bordeaux før de blir så populære at prisene blir drevet opp, skriver Decanter.