Få produkttester engasjerer like mye som de årlige juleøltestene. «Alle» har sin egen test som gjøres på ulike måter og med forskjellige smakspaneler, og resultatene er ikke uventet like forskjelllige.
Kan brukes på hverdagslige ting
Pål Hellesnes er litt over gjennomsnittet interessert i juleøl og har sågar tatt i bruk avanserte verktøy for å analysere resultatene. Han jobber til daglig som konsulent i Business Technology Consulting med verktøy for beslutningsstøtte (business intelligence).
For å demonstrere praktisk anvendelse av disse verktøyene har Hellesnes ofte tatt i bruk avanserte analyser for hverdagslige ting for å illustrere nytten fra disse verktøyene. Der kommer altså juleølet inn. Og basert på dette kan han avdekke hvilke produkter som ekspertene likte best.
Det beste juleølet på polet: Haandbryggeriet Bestefar
Dette mener Apéritifs smakspanel om Bestefar-ølet
Det beste juleølet i butikken: Lervig Juleøl
Slik vurderer Apéritifs smakspanel butikkølet
Det beste alkoholfrie juleøl: Santa Clausthaler
Analysen ble gjennomført ved at 460 anmeldelser av årets juleøl ble hentet inn. Basert på tester av 133 ulike juleøl ble terningkast og poeng konsolidert. For å kåre vinneren ble alle juleøl med fire eller flere anmeldelser rangert etter gjennomsnittlig score. For å støtte analysen lagde konsulenten en datamodell med en tabell for alle juleølene som ble anmeldt og en tabell med alle anmeldelsene. Disse tabellene ble så koblet sammen i Power Pivot hvor det også ble opprettet måltall for score. Selve analysen ble utført med en pivottabell som filtrerte på klasse og antall anmeldelser som vurderte det enkelte juleølet. Til slutt ble de utvalgte juleølene sortert etter gjennomsnittlig score.