- Først og fremst har vi helse- og alkoholpolitiske hensyn å ta. Men det behøver ikke gå på tvers av at vi kan bidra til salg av norske produkter, sier administrerende direktør i Vinmonopolet, Kai G. Henriksen, til Nationen.
Polet har så langt i år lansert 23 norske produkter, mot fire i hele fjor. I tillegg skal en egen merking av lokale, kortreiste produkter snart innføres i butikkene.
Agder Brenneri var den første ikke-statlige produsenten av brennevin på 80 år da de første produktene ble destillert i 2005. Men det har vært tungt å få plass i polets hyller, sier daglig leder Ole Puntervold.
- Dette er nye takter fra polet, og absolutt positivt. Jeg tror initiativene fra departementet har betydd mye, sier Puntervold, som nå er ivrig etter også å selge produktene sine lokalt.
- Jeg håper Brekk får gjennomslag for at småskalaprodusenter kan selge til kunder på produksjonsstedet. Men jeg har mine tvil, sier han til Nationen.