Hillesland var inntil utnevnelsen markedsansvarlig for de fem bryggeriene som ligger under ølmerket Holsten i Tyskland. Tidligere arbeidet han i Asia for Carlsberg. Nå flytter han til København og blir øverste leder for salg og marketing i selskapet og begynner 1. mai, i følge Kampanje.
- Vi skal drive innovasjon både på emballasje, nye produkter og på tekniske produkter. Etter å ha jobbet i det tyske markedet noen år, hvor det er 5000 forskjellige ølmerker, ser jeg tydelig verdien av å skille seg ut. Vi kommer til å se på alt fra tappetårn til nye produkter, sier Hillesland til Kampanje.
Hillesland er kjent for å ha tegnet og tatt initiativ til ølflasken «swing» i sin tid som markedsdirektør i Ringnes. Flasken, som fikk sitt endelige design av designbyrået Strømme Throndsen, var en av få nyskapinger i en bransje som til da ikke var mest kjent for innovasjon. Han har også skrevet en bok om øl som ble gitt ut på Cappelen.
- Carlsberg som alle andre ølprodusenter har merket økt konkurranse. Nå er imidlertid det meste av rasjonaliseringer og opprydning gjort. Det er bra lønnsomhet, og noe av det jeg først og fremst kommer til å arbeide med er å få merket til å skille seg ut. Det er en utfordring å finne noe som fungerer i 140 markeder, med kun små lokale variasjoner. Heldigvis har vi en god tradisjon å bygge på. Med dagens økonomiske situasjon har vi midler til å være offensive. Det kommer til å bli brukt mer på innovasjon og medieinvesteringer, sier Hillesland til Kampanje.