- Når tidene forandrer seg må avgiftsregimet justeres, uttalte Jagland under et bedriftsbesøk hos Aass Bryggeri i Drammen på tirsdag. Avgiften på alkoholfri drikke har steget 50 prosent de siste fem årene, mens lettøl og pils har økt med 26 prosent. Til sammenlikning har avgiften på vin og sprit økt med bare 14 prosent.
- Vi må se nærmere på dette, og tilpasse oss omgivelsene, sa Jagland. Han understreket at myndighetene allerede har halvert momsen på brus, mineralvann og alkoholfritt øl, og at investeringsavgiften på returemballasje er fjernet.
- Vi er godt fornøyd med de tiltakene som myndighetene allerede har satt i gang, fortalte administrerende direktør Terje Aass i Aass Bryggeri. - Men fremdeles øker omsettingen av sterkere drikker fra utlandet, mens salgstallene til norskprodusert øl og brus stagnerer.
- Dette vil gavne små nasjonale produsenter av øl og mineralvann, og redusere den ødeleggende grensehandelen, sier han.
Avgiften på alkoholfri kullsyreholdig drikke ble innført som en ren luksusskatt i 1924, og regnes ifølge Hasselgård som totalt avleggs og meningsløs i dag.
- På grunn av et sterkt konkurranseutsatt marked hvor matkjedene presser ned prisene fra leverandørene, er denne avgiften med på å knuse små bryggerier og brusprodusenter i distriktene, sier Hasselgård.
- Jeg vil ikke si noe konkret, men vi har allerede begynt å justere på forholdene for denne bransjen. Jeg lover at vi skal se på disse tingene i tiden fremover. Samtidig vil jeg understreke det viktige i en ansvarlig helhet.
Med klubbleder Leif Erik Johansen og administrerende direktør Terje Aass som guider, og med pressekorpset på slep, fikk Jagland en omfattende rundtur i bryggeriet. I lunsjpausen snakket han med bryggeriarbeiderne i Aass i kantinen. Arbeiderpartiets leder ble straks bombardert med spørsmål om alt fra sykelønnsordning, elavgift og høyt skattetrykk. Utspørrerne høstet stadig begeistret applaus fra salen, mens Jagland ved flere anledninger måtte heve stemmen for å bli hørt.
En Aass-ansatt ville vite hva Jagland hadde tenkt til å gjøre med dagens regler for alkoholreklame. I dag får ikke norske bryggerier lov til å markedsføre merkenavnet sitt, mens utenlandske bryggerier markedsfører seg aggressivt blant annet på internasjonale idrettsstevner som kringkastes i Norge.
Jagland lovet å se nærmere på hva som kan gjøres både med avgiftene og reklamespørsmålet. - Jeg har fått en nyttig fremstilling av utfordringene Aass Bryggeri og resten av næringen står ovenfor, konkluderte han.