Hemmelig juleøl
Siden Vinmonopolet overtok salget av sterkøl i 1993 har omsetningen gått ned med rundt 90 prosent. -Polet diskriminerer sterkøl og holder juleølet nærmest hemmelig, mener Torbjørn Bull-Njaa i Norske Ølvenners Landsforbund.
Redaksjonen
09 November 2000 - 14:29
-Nok en gang har Vinmonopolet fullstendig utelatt juleølet i sin kundeinformasjon for november og desember, sier Bull-Njaa som er formann i Norske Ølvenners Landsforbund (Norøl). Han mener polet må ta mye av skylda for det sviktende salget av det tradisjonsrike sterke juleølet.
Mens vi drakk hele 14 millioner liter sterkøl for ti år siden, konsumerte vi i fjor bare drøyt en million liter av de gyldne dråpene.
Stemoderlig
-Salget av sterkøl er blitt helt marginalisert etter at det kom på polet. Det utgjør i dag bare 0,2 prosent av ølomsetningen, inkludert det årlige juleølsalget, sier Bull-Njaa. Han er svært kritisk til hvordan Vinmonpolet forvalter salgsansvaret for ølet.
Informasjonssjef Jan Egil Aase i Vinmonopolet stiller seg uforstående til kritikken.
-Vi har en generell informasjonsbrosjyre om sterkøl. Juleølet blir spesielt nevnt i de lokale prislistene. Noen butikker stiller også ut juleølet i glassmontre. Jeg syns det er tilstrekkelig fordi etterspørselen etter juleøl ofte er lokalt forankret, sier han.
-Så lenge polet håndterer sterkølsalget på en så stemoderlig måte er det grunn til bekymring. Juleøl burde selvfølgelig nevnes i den sentrale lista fra Vinmonopolet, mener Bull-Njaa i Norøl.
Juleøl påbudt
Juleølet har sterke røtter helt tilbake til 1200-tallet i Norge. Daværende kong Haakon den Gode bestemte at det til jul skulle brygges øl for ett mål malt per voksen person på alle gårdene i landet -og jula skulle vare så lenge ølet rakk.
-Den gang arrangerte alle gårdene såkalt oppskåk hvor naboer og venner ble invitert til prøvesmaking av årets juleøl. Da satt gjerne bonden og klagde over at ølet var for svakt, mens gjestene skulle skryte, forteller bryggerimester Olaug Flakne i Ringnes. Bryggeriet har i år hele 16 sorter juleøl i utvalget.
-For oss i bryggeribransjen er det et klart høydepunkt å lage skikkelig juleøl. Her bruker vi mye spesialmalt som gir karamellsmak, brenthet og den rødlige farven, forteller bryggerimesteren.
-Det ekte juleølet kan fint brukes som aperitiff. Ølet er mørkt, fyldig og veldig mektig. Det holder med et lite glass til forretten, mener Olaug Flakne.
Mangfold
Fredag lanserer alle landets bryggerier juleølet sitt på Norøls årvisse juleølfestival i Oslo. Festivalen arrangeres på dugnad av ølentusiastiske medlemmer i foreningen. Målet er å øke interessen for sterkøl og å kåre årets beste juleøl.
-Vi er opptatt av å opprettholde en bredde i det norske ølutvalget. Mens vinelskere kan velge mellom flere hundre typer vin, er det bare 20-30 ølsorter å få tak i, sier Torbjørn Bull-Njaa. Han skal selv sitte i juryen som kårer årets beste juleøl.
Forsiden akkurat nå