Dagens Næringsliv er en avis som i vår lille redaksjon nyter stor anseelse og som vi oppfatter på nær sagt alle områder som en meget seriøs avis. Ansvarlig redaktør Kåre Valebrokk har skapt og skaper daglig en avis som det også i vide pressekretser ses opp til. Det har han klart ved å kapre journalister med stor faglig innsikt som setter sin ære i å gi best mulig dekning av næringslivsnyhetene og å gi bakgrunnstoff og kommentarer leserne kan ha nytte av. På ett område svikter imidlertid avisen totalt, og svikten synliggjøres nær sagt ukentlig av radarparet Salt og Pepper, avisens utsendte restaurantanmeldere. For et par uker siden satte krydderjournalistene kronen på verket med en anmeldelse av restaurant Baltazar. Den er den siste i rekken tullete saker de har latt trykke og hvor de nok en gang demonstrerer sin manglende kunnskap om det de skriver om. Baltazar blir kritisert for å gi for mye informasjon om det restauranten serverer. Det heter blant annet i artikkelen der det henvises til Baltazars første år: "Allerede den gang ble den skriftlige menyen supplert med en ordrik beskrivelse av de enkelte retter, noe Salt og Pepper har lite til overs for; lesekunsten er nemlig rimelig godt utviklet". Et annet sted i artikkelen klager de over at de får et helt vinkurs servert av servitøren. Akkurat det er informasjon Salt og Pepper burde lytte til med stor oppmerksomhet og virkelig lære noe av. Med litt kunnskap om vin hadde Salt og Pepper for noen måneder siden sluppet å benevne et av de mest kjente vinområdene i Burgund som lite kjent. Ved et annet tilfelle hadde de sluppet å klage på at gulrotpuréen var latterlig orange. De hadde i det hele tatt unngått å skrive en masse tull hvis de satte seg litt bedre inn i det fagområdet de forsøker å dekke. Det siste er sikkert et absolutt krav fra Valebrokks side når det gjelder finanspolitikk og omtale av finansfolk og firmaer. Hvorfor er det ikke slik når det gjelder restauranter og deres tilbud til markedet? Å sette på trykk artikler der journalisten demonstrerer sin manglende kunnskap ville neppe bli akseptert hvis det var DnB eller Hydro som ble omtalt. Det ville bli ubehagelig for journalistene hvis slipset til Myklebust ble viet oppmerksomhet i en artikkel om Hydros produkter. Eller om blåfargen som pynter DnBs trykksaker ble dømt nord og ned som latterlig mørkeblå i en artikkel om bankens rentenivå. Kundepsykologi er et forsømt område i næringslivet, også i restaurantbransjen. Kanskje burde servitøren forstått at han sto overfor en selvtilfreds og bedrevitende kunde som kun ble irritert over å måtte høre på for ham eller henne selvfølgeligheter. På den annen side har nå servitører lært at det kan medføre dårlig omtale å forsøke å formidle noe mer enn å overlevere spisekartet. Det er synd. Det er nemlig altfor få som tar kundene på alvor og gir dem noe mer enn dagens meny. Dårlig omtale kan være drepende for de fleste firmaer. Så også for restauranter. Negativ omtale basert på dårlig journalistikk er enda verre. For ikke bare kan den være drepende, men den er også blodig urettferdig. De fleste journalister er klar over hvilken makt de har og opptrer med omtanke. Det hender nok også at vi trår feil og vrikker foten, men ikke uten å merke det. Dagens Næringsliv løper bare videre mellom restaurantene med brukket fot og utbasunerer sin manglende kompetanse for all verden. Jan H. Amundsen 24.03.99
Helst uten Salt og Pepper
Få unike vintips sendt rett til din mobil
Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke – for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får 2 ukentlige vintips.
Les hele sakenArtikler detail - section 11
Vart opp med en kraftpakke av en oksehalesuppe denne helgen
Denne klassiske suppen lager seg selv mens du nyter helgefreden, er på skitur eller gjør unna de siste innkjøpene.
Les hele sakenArtikler detail - section 11 Dagens rett
Fylt fiskefilet skaper stor matglede og særlig med dette tilbehøret
Hvilken fiskefilet du velger, er hipp som happ, bare den er hvit og villfanget.
Les hele sakenArtikler detail - section 11 Dagens rett 2
Denne cubanske klassikeren smaker perfekt nå
Når sesongen for mojito og andre leskende drinker er langt unna, trengs mer smak i romdrinken.
Les hele sakenArtikler detail - section 11 Ukens vin
Med denne oppskriften bruker du opp overmodne bananer samtidig som det blir kake til mange
Langpanner er perfekt om det er mange som skal smake, og her får du en vri som dessuten er veldig holdbar.
Les hele sakenVart opp med en kraftpakke av en oksehalesuppe denne helgen
Denne klassiske suppen lager seg selv mens du nyter helgefreden, er på skitur eller gjør unna de siste innkjøpene.
Les hele sakenForsiden akkurat nå - 2
Fylt fiskefilet skaper stor matglede og særlig med dette tilbehøret
Hvilken fiskefilet du velger, er hipp som happ, bare den er hvit og villfanget.
Les hele sakenForsiden akkurat nå - 3
Herlig californisk pinot noir klar til å ta med til fjells
Om du ikke skal på fjellet denne uka, gjør den også nytten til helgekosen, med og uten mat. Og få med sjelden amerikansk vinhistorie på kjøpet. For denne produsenten er ikke som andre.
Les hele sakenForsiden akkurat nå - 4
I basisutvalget finner du en perle til vinterferiens vinkos
Det er altså ikke bare den gode prisen som skaper glede. Dette er dessuten en vaskeekte fjellvin.
Les hele sakenForsiden akkurat nå - 5
Vegetarburgere går i en egen mage når de er så gode som disse
Det er slett ikke så vanskelig å lage gode velsmakende vegetarretter - prøv denne nydelige burgeren.
Les hele sakenForsiden akkurat nå - 6
Denne cubanske klassikeren smaker perfekt nå
Når sesongen for mojito og andre leskende drinker er langt unna, trengs mer smak i romdrinken.
Les hele saken