Colonialen har siden den spede starten i Engen rett ved siden av Det Nationale Scene, utviklet seg til seks separate enheter med alt fra bakeri via delikatesseforretning, kafe og brasserie på Bergens nye stolthet Litteraturhuset, til byens mest spektakulære konferanselokale, i selve kranhuset høyt hevet over det gamle verfstområdet i Solheimsviken. Og ikke å forglemme det Colonialen startet som - en av Bergens beste restauranter – nå gjennom 10 år. Colonialen er blitt et varemerke i Bergen og en betydelig aktør på byens restaurantscene.
I 2014 flyttet restauranten fra Engen til Kong Oscars gate ved at paret overtok konkursboet etter Jacobs. Kort tid etter ble de møtt av nedgangen i oljesektoren. I mars 2015 var det bråstopp. Med tomme lokaler var det nødvendig å sette inn tiltak. – Vi har jobbet mye med å få lederne på de forskjellige enhetene til å skjønne nødvendigheten av å kutte, sier Ken som forteller at det også var nødvendig med nedbemanning, først og fremst for restauranten. – I dag driver vi restauranten med fem færre årsverk enn før.
Liker å leke
Men konseptet er det samme, forskjellen er at 30 prosent av volum er borte. De unngikk i alle fall oppsigelser i 2015 siden de andre avdelingene, særlig Litteraturhuset, trengte flere folk.
Litteraturhuset som åpnet i 2013, er en suksess for både byen og Colonialen. Litteraturhuskafeen er åpen gjennom hele dagen fra frokost, via lunsj og familiemiddag før kjøkkenet gjør seg klar til kveldsskiftet.
Daglig leder for Litteraturhuskafeen er Marius Hylseng som har vært med nesten helt siden starten.
- Vi er opptatt av langsiktighet å bygge over tid, da må vi unngå kortsiktige beslutninger og sørge for en arbeidsplass som er trygg og hvor folk får utvikle seg, derfor har vi også liten turnover, forteller Ken og Laila.
- Både jeg og Laila er vinfolk og liker å leke oss med vin, er åpne for nye ting og prøver også å motivere de ansatte til å være med å smake.
- Vi legger til rette for at hvert sted har et godt vinutvalg, sier Ken. Det betyr at de ikke setter så mange begrensninger for hva den enkelte vinansvarlig kan kjøpe inn, men inviterer heller til en leken tilnærming. -Ved å gjøre det tror vi at interessen blant de ansatte utvikler seg av seg selv, er de begge enige om.
De holder derfor ikke så mye kurs eller opplæring av de ansatte. – Vi oppfordrer heller folk til å gå på smakinger som det blir stadig flere av for bransjen.
Alt testes grundig
Vinmenyer er et av varemerkene til Colonialen. Da de holdt til i Engen var det litt mer rock’n roll ved at de skiftet meny og dermed vinmeny svært hyppig, minst annenhver uke. - Nå har vi striglet det litt mer, men den kompromissløse holdningen gjelder fortsatt, lover Ken. – Det er forbudt å foreslå en meursault til kveiteretten bare fordi du har hørt at det funker, det må testes først, og det må også sitte, insisterer begge. Noen ganger er det uforutsette detaljer i retten eller i vinen som forandrer resultatet, og da er det bare å startet på nytt. – Jeg er så ubeskjeden at jeg sier at vi er den restauranten i Norge som har jobbet aller mest i detalj med dette. Her slipper ikke noe som ikke sitter 99,9 prosent gjennom, hevder Ken.
Målet er å løfte både maten og vinen til et høyere nivå når de møtes og dermed skape en wow-følelse. – Det hender noen ganger at vi ikke får til å løfte begge, men at det likevel blir en bra kombinasjon. Klarer vi å få til den wow-følelsen for fem av ni retter, bruker vi å være fornøyde, legger Laila til.
Er det snakk om en winemakers dinner, smaker Laila og Ken sammen med et par andre vinkelnere og et par kokker seg gjennom vinene og diskuterer sammen hvilken meny som skal følge vinene.
Og når en ny meny skal utvikles, går de mange runder med både mat og drikke før de er fornøyde.
Driver ikke billigsalg
Alle som jobber i restauranten skal smake gjennom menyen og vinpakken før den lanseres. Og så blir det terping fram til gjestene skal smake. – Men vi har gått bort fra de lange foredragene ved bordet om den enkelte vin, vi konsentrerer oss om et par poeng som forklarer hvorfor vi har gjort valget, sier Ken.
- Vi prøver å ha stor bredde i våre vinmenyer, forklarer Laila som forteller at de har en klassisk base, men at de er veldig åpen for nye ting. Naturvin har for øvrig fått en veldig god aksept hos det bergenske restaurantpublikum. Åpenheten gjør at det selvsagt ikke lenger er bare vin, men også sider og øl i vinpakken.
Selv om vinmenyen velges av ni av ti gjester, gjør det faktum at Colonialen i tillegg har à la carte-meny, at det også selges vin fra den rikholdige kjelleren. – Det er viktig at det er litt bevegelse, at ikke vinkartet bare blir for syns skyld, understreker Laila. – Vi er nøye med at de dyreste vinene ikke blir for dyre, men vi er heller ikke tilhengere av lavest mulig påslag, det er helt umulig å drive billigsalg på fast basis, slår begge ettertrykkelig fast.