Har det på tungen

Denne vendingen får dobbel, eller bokstavelig betydning i jakten på et felles nordisk matspråk. I den grad det lar seg gjøre å finne dette språket, er det fornuftig å nyttiggjøre seg retoriske grep.
Redaksjonen
23 Januar 2009 - 12:14

Nylig ble det arrangert en konferanse i Helsinki om "det nye nordiske kjøkkenet" og ordene som brukes for å karakterisere dets særegenhet, dets smak. En ganske så broket forsamling av matskribenter, journalister, kokker, mediefolk, akademikere og ernæringseksperter, gastronomer så vel som gourmander, hadde møtt opp til dette Nordisk ministerråd-sponsete arrangementet.

Balanse etterlyses
Den nye nordiske maten, som er et aktuelt tema i matfaglige kretser, er både en markedsføringsbetegnelse og en kjøkkentrend, med honnørord som "renhet", "sunnhet" og "trygghet" som ramme om et stadig mer kreativt og smaksorientert kjøkken.

Vektlegging av råvarenes proveniens, stedet de kommer fra, er ofte et viktig grep i markedsføringen av nordisk mat. Språket som benyttes er viktig. Språkfølelse og retorisk kompetanse er helt avgjørende når en matfilosofi skal skapes. Et nøkkelord kan være balanse. Det er lett å ty til den retoriske figuren hyperbel: Overdrivelse. Men den må brukes med varsomhet.

Det kan for eksempel gi en negativ virkning når selv den minste bestanddel i en rett må ha stedsmerking. Tale om det nordiske kjøkken og dets smak må også balansere mellom å overbevise på faktagrunnlag, det retorikken kalte probatio, og rette seg mot følelser (ethos og pathos). Dette har plass i det gamle retoriske systemet.

Når et smakens språk skal utforskes og anvendes kan retorikken med fordel konsulteres. Retorikken har tre hoveddeler, inventio (finne frem til det som skal sies, det som skal overbevise), dispositio (ordning av stoffet) og elocutio (tilføyelse av ornamenter av ord, figurer). Ser vi på inventio kan vi lære noe om hva det er viktigst å vektlegge, og hvordan man skal overbevise; i dispositio kan vi lære noe om hvordan smaksomtaler kan ordnes, og i elocutio kan vi lære om de ulike retoriske figurene vi kan ta i bruk (hyperbelen, for eksempel).

Nisjeprodukter ikke nok
Den nordiske matfilosofien knytter gjerne an til en forestilling om "uberørt natur", samt en "bærekraftig kultur" som har dyrket frem et "trygt og sunt kosthold", og som hyller et spesielt forhold til den "rene smaken". Dette er retoriske vendinger som kan utdypes og videreutvikles.

Målet er å skape en identitet rundt nordisk mat som gjør den konkurransedyktig overfor suksesser som det italienske og franske kjøkken, eller for den saks skyld det thailandske, kinesiske, tyrkiske, meksikanske eller japanske kjøkken. Utfordringen er å profilere det nordiske som både noe særegent og klassisk, det vil si, som noe som samtidig har spesielle karaktertrekk og samtidig ikke blir for sært. Det betyr at man på den ene siden kan tenke seg nisjeprodukter med utpregete eller til og med ekstreme kvaliteter, og på den andre siden et kjøkken med bred tradisjonell og kvalitetsmessig forankring. Det sier seg selv at verken surstrømming, smalahove eller rakfisk vil bli noen verdenssuksess.

Utvilsomt er det ikke tilstrekkelig å reklamere for et kjøkken som kun kan vise til enkelte nisjeprodukter og særheter. Hele skalaen fra produksjon, handel og forbruk må tas i betraktning. Samtidig må man fremelske en sensibilitet som skaper variasjon i det kjente, slik italienerne lager uendelig mange varianter av sin pasta. Det dreier seg om sunnhet og trygghet, om kompetanse og kreativitet, men også om smak, i alle ledd: Det er uttrykk for dårlig smak å ikke ta smaken alvorlig.

Å karakterisere smaksopplevelser i ord er imidlertid ingen enkel kunst. Forholdet mellom kunnskap og følelse, mellom fakta og sansning er sammensatt, slik relasjonen mellom mat og språk i seg selv er det.

Smak med språket
Vi kan ta vinsmaking som eksempel. Den er kunnskaps- og erfaringsbasert, og samtidig avhengig av både sensorisk evne og analytisk talent. Vinsmaking er assosiativ språkkunst på høyt nivå. Man smaker med språket. Språket, som ellers virker så innlysende og naturlig kan med ett forekomme både vanskelig, uvillig og kunstig i møtet med en vin.

Forsøk å beskrive en beaujolais. Noen karakteristika vil kunne knyttes til druetypen gamay, til klima og jordsmonn der den dyrkes, til etterbehandlingen gjennom en rekke ønologitekniske prosesser, men fremdeles gjenstår det et språklig arbeid. Du står der, med vinen i glasset. Duften av den er der, men ordløs og nesten vrang. Og så er det en som overraskende sier: "Banan!", og alle nikker samstemt. Faktisk, det dufter tidvis banan av beaujolais. Banan, i rødvin?

Forholdet mellom språk og gjenstand, mellom språkliggjort erfaring og sansning er vitenskapsteoretisk interessant. Det har med språk og virkelighet å gjøre. Og dette har vi slitt med siden tidenes morgen. Platons dialog Kratylos fra omkring år 360 f.kr. handler om hvordan tingene får sine navn: Er språket en samling tilfeldige tegn, hvordan er sammenhengen mellom ordene og tingene? "Å ha det på tungen" er en vending som i vår sammenheng får en dobbel betydning, eller, nettopp, en bokstavelig betydning.

"Bananen" i rødvinen kan nok forklares med at enkelte kjemiske stoffer er felles for gamay-druen og bananfrukten (samt valg av gjær, red. anm.), men den språklige smaksdommen er allikevel ikke gitt med det. Franskmannen Emile Peynauds detaljerte skjema over smakskarakteristikkene viser hvor sammensatt smakens språk kan være.

Kan vinspråket brukes?
I boken Le goût du vin - vinens smak -  har han en trekant hvor spissene står for henholdsvis syrlighet, sødme og astringens (tørrhet/bitterhet), og på tre akser som krysser trekanten har han satt opp skalaer med nyanserende ord.  Kan man tenke seg noe av det samme anvendt på matens smak? Eller et skjema over den nordiske ganens smaksmetaforer? Et smakskart over det nordiske kjøkken?

Under konferansen i Helsinki ble deltakerne satt til gruppearbeid, hvor temaet var å beskrive en typisk nordisk råvare. En av disse var syltetøy av finske multer, en annen var en intens syrlig juice av havtorn, dette gule bæret som vokser på busker langs kysten i de nordiske land (men også andre steder på kloden). Foruten poetiske, nasjonalromantiske bidrag og beskrivelser som baserte seg på kunnskaper om næringsstoffene og kjemien i råvaren, var det et og annet forsøk på å beskrive råvaren som en vin:

Havtorn som "frisk, ren, ungdommelig, med innslag av grønt eplekart, blomster og et streif av tropisk frukt, med overtoner av vått, fuktig tre, med en slank og tiltalende, intens syrestruktur og krisp finish, samtetterklang av saltholdig terroir"?

Tekst: Mannen i mengden
Foto: NordicPhotos, Stockxpert

Få unike vintips sendt rett til din mobil
Annonse
Vintips som sms

Få unike vintips sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke – for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får 2 ukentlige vintips.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner
+

Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner

Og slik har den klart å beholde posisjonen siden første årgang som var 1968.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge
+
Tester
91 bordeauxer i 2021-årgang testet

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge

2021-årgangen er årgangen for alle som savner 1980-tallet. De beste er derfor knakende gode.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Slik blir pepperkakehuset perfekt
Julemat
Pepperkakehus oppskrift

Slik blir pepperkakehuset perfekt

Det er ikke så vanskelig å lage pepperkakehus når du har en god oppskrift. Her får du både gode tips og maler til husene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Nå skal det bakes pepperkaker
Julemat
Oppskrifter pepperkaker

Nå skal det bakes pepperkaker

Ta med familien på et skikkelig pepperkakebakeverksted. De gode oppskriftene finner du her.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner
+

Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner

Og slik har den klart å beholde posisjonen siden første årgang som var 1968.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge
+
Tester
91 bordeauxer i 2021-årgang testet

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge

2021-årgangen er årgangen for alle som savner 1980-tallet. De beste er derfor knakende gode.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Her finner du novemberutgaven 2024 av Apéritif magasin
+

Her finner du novemberutgaven 2024 av Apéritif magasin

Bli med til Bar Amour i Oslo, Henriot i Champagne, Sassicaia i Bolgheri. Samt ikke minst Campania, Sicilia og Bangkok.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Francesco Marzola er Europas 7. beste

Etter å ha deltatt i Best Sommelier of Europe, Africa & Middle-East ble det en sjuende plass for Francesco Marzola.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Så kjapt får du dagens fiskemiddag på bordet
Dagens rett

Så kjapt får du dagens fiskemiddag på bordet

Mens fisken steker, blander du salaten av maiskorn og edamamebønner.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Slik blir pepperkakehuset perfekt
Julemat
Pepperkakehus oppskrift

Slik blir pepperkakehuset perfekt

Det er ikke så vanskelig å lage pepperkakehus når du har en god oppskrift. Her får du både gode tips og maler til husene.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her