Gull til Økologiske Norgården

Økologiske Norgården vant gull i Pentawards - den mest prestisjefylte internasjonale konkurransen for pakningsdesign.
Redaksjonen
07 Oktober 2009 - 13:00

Utdelingen fant sted 2. oktober under Brussels Designforum med deltagere fra hele verden. Det er første gang et norsk pakningsdesign vinner gull i denne konkurransen.

750 bidrag
Økologiske Norgården vant prisen i kategorien Mat - fisk, kjøtt, fjærkre. Totalt i konkurransen var det over 750 bidrag fra hele verden. Mange av verdens mest kjente merkevarer deltok i konkurransen, bl.a. Coca Cola, Procter & Gamble, Sony, og Remy-Cointreau.

Konkurransens formål er å bidra til synliggjøring av god pakningsdesign og kriteriene for vurderingen er kreativitet, merkevareidentitet og teknisk utførelse.

Lansert i mars
Økologiske Norgården ble lansert i det norske markedet i mars i år, som en helhjertet satsing på økologisk fra Nortura. I forkant av lanseringen ble det i samarbeid med reklamebyrået Harpun Euro RSCG gjennomført en grundig prosess for å definere merkeplattformen, og ikke minst utvikle et stringent og moderne design.

- Undersøkelser viste at forbrukerne i hovedsak opplever to barrierer for å kjøpe mer økologisk mat. Det ene er pris, noe vi har kontinuerlig fokus på. Det andre er at produktene er vanskelige å finne i butikk, sier Kjersti Sørby, merkevaresjef i Nortura. - Synlighet i butikk mente vi kunne løses ved produktmangfold og et design som står ut og skiller seg fra andre varer i butikken.

Skiller seg ut
Økologiske Norgården skal være lyst, lett, delikat og moderne og skal gi deg lyst på god mat. Disse verdiene er videreført i designet. Hver pakning består av tre faste elementer: Logoen har med sine orddelinger et moderne preg. Dessuten er fargebruken atypisk for matlogoer og skiller seg derfor ut. Designet suppleres av et grønt element, en urt eller grønnsak som bidrar til å kommunisere at produktet er økologisk.

Etter bare seks måneder på markedet viste tall fra Synovate at Økologiske Norgården har fått en solid plattform blant forbrukerne. Merket er nummer to i markedet hva gjelder kjennskap til økologiske produkter, og scorer best på totalinntrykk.

Viktig bidragsyter
- Dette er svært gode resultater sett i lys av at vi har brukt begrenset med midler på tradisjonell markedsføring, uttaler Sørby. - Det er åpenbart at det visuelle uttrykket har vært en viktig bidragsyter til de gode resultatene, og desto hyggeligere er det at vi nå får denne anerkjennelsen i Pentawards sammen med grafisk designer Camilla Jarem og resten av teamet i Harpun. De har et dynamisk og kreativt miljø som har fått frem det beste i merkevaren og oss som jobber med den.

Få unike vintips sendt rett til din mobil
Annonse
Vintips som sms

Få unike vintips sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke – for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får 2 ukentlige vintips.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner
+

Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner

Og slik har den klart å beholde posisjonen siden første årgang som var 1968.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge
+
Tester
91 bordeauxer i 2021-årgang testet

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge

2021-årgangen er årgangen for alle som savner 1980-tallet. De beste er derfor knakende gode.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Slik blir pepperkakehuset perfekt
Julemat
Pepperkakehus oppskrift

Slik blir pepperkakehuset perfekt

Det er ikke så vanskelig å lage pepperkakehus når du har en god oppskrift. Her får du både gode tips og maler til husene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Nå skal det bakes pepperkaker
Julemat
Oppskrifter pepperkaker

Nå skal det bakes pepperkaker

Ta med familien på et skikkelig pepperkakebakeverksted. De gode oppskriftene finner du her.

Les hele saken
Forsiden akkurat nå
Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner
+

Slik ble Sassicaia verdens første supertoscaner

Og slik har den klart å beholde posisjonen siden første årgang som var 1968.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge
+
Tester
91 bordeauxer i 2021-årgang testet

Takket være 2021-årgangen kan du drikke sågar Pauillac-ene mens de er unge

2021-årgangen er årgangen for alle som savner 1980-tallet. De beste er derfor knakende gode.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

Her finner du novemberutgaven 2024 av Apéritif magasin
+

Her finner du novemberutgaven 2024 av Apéritif magasin

Bli med til Bar Amour i Oslo, Henriot i Champagne, Sassicaia i Bolgheri. Samt ikke minst Campania, Sicilia og Bangkok.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Francesco Marzola er Europas 7. beste

Etter å ha deltatt i Best Sommelier of Europe, Africa & Middle-East ble det en sjuende plass for Francesco Marzola.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

Bli med å feire kjærligheten for italiensk mat og vin
Matkurs og vinkurs
Winemakersdinner 14. februar i Oslo

Bli med å feire kjærligheten for italiensk mat og vin

Den 14. februar feirer vi kjærligheten for mat og vin på Vinoteket. Ta med noen du er glad i, eller kom alene og bli kjent med andre mat- og vinentusiaster.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Slik blir pepperkakehuset perfekt
Julemat
Pepperkakehus oppskrift

Slik blir pepperkakehuset perfekt

Det er ikke så vanskelig å lage pepperkakehus når du har en god oppskrift. Her får du både gode tips og maler til husene.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her