Totalt ble det solgt 533.000 liter gin i fjor mot 520.000 liter året før. Vi snakker altså om en økning på 13.000 liter i hele kategorien.
Men vinneren er Gordon's London Dry Gin. Merket økte nemlig med 20.000 liter. Det er en økning som er tre ganger så stor som nærmeste konkurrent.
Øker jevnt - Gordon's har økt salget jevnt og trutt de siste årene. Vi ser at folk prøver forskjellige typer gin, men at mange vender tilbake til Gordon's, sier Kristian Hvilen, som er informasjonsansvarlig i Diageo.
Regner vi økningen til Gordon's i prosent er det 10 prosent, noe som gir merket en markedsandel på 40 prosent.
- Dette skjer uten at vi har kjørt kampanjer av noe slag, men vi har jo hele tiden jobbet med merkevaren, sier Hvilen.
Nytt image
I 2006 gikk Gordon's gjennom en visuell endring, og i august kom merket med et nytt design. Designendringen har vært en suksess og har tatt vare på merkets lange tradisjoner.
- Vi ser at forandringen har gitt Gordon's et løft, forteller Hvilen.
Nordmenn elsker åpenbart smaken av Gordon's. Selve drikken gin ble oppfunnet allerede på 1500-tallet, mens den hemmelige oppskriften til Gordon's London Dry Gin ble laget i 1769.
Hele 230 år etter er oppskriften til engelske Alexander Gordon uendret, og ginmerket er fortsatt verdens mest solgte.
Førsterett
Mye av suksessen til Gordon's i Norge kommer av at det brukes en stor andel av einebær i oppskriften. Denne ingrediensen er den klart dyreste ved fremstillingen av gin, og Gordon's bruker mer einebær enn noen andre.
- Gordon's har førsterett til å plukke einer i Toscana. Det sier litt om posisjonen, sier Hvilen.
Gordon's har altså en markedsandel på 40 prosent, men er fullt klar over at intet tre vokser inn i himmelen.
- Selv om tallene og Gordon's posisjon er bra kan vi ikke forvente at salget fortsetter å stige for evig. Klarer vi å stabilisere oss på en markedsandel på 40 prosent er det bra, sier Hvilen.