Andre artikler du kan ha glede av:
Gammel kjenning i ny drakt
Denne uken er det en gammel kjenning som fortjener vår oppmerksomhet. Selv om det primært er eksteriørmessige forbedringer, er det utrolig hvor forfriskende en ansiktsløftning virker, på noen og enhver. Sett den på bordet.
Redaksjonen
29 August 2001 - 01:00
Tio Pepe Fino(horecapris eks. mva og emb.avg. 116,10 KKnr. 905901) er for mange synonymt med fino sherry, den knusktørre og strågule drikken som frem til nå har hatt et svært klassisk eller skal vi si tradisjonelt uttrykk. For hele imaget er forandret. Moderne, enkelt og sobert er dekkende for den nye flasken og tilhørende etikett.
Målet er tydeligvis å løfte Tio Pepe ut av dens etablerte forbruksmønster som tørr aperitiff eller tapasfølge til å bli en fullverdig måltidsvin. Servert i vanlige (hvit)vinglass. For innholdet er utmerket å nyte sammen med så vel forretter som hovedretter basert på fisk eller skalldyr. Eller hvorfor ikke sushi som er japanernes svar på tapas?
Denne fino sherryens allsidighet ligger i duften som er frisk med innslag av grønt eple og sjøsprøyt samt det karakteristiske florpreget (nybakt brød i retning gjær). Dessuten i smaken som byr på de samme aromaene kombinert med god syre og balansert alkohol (15 prosent). Som alle andre finoer er Tio Pepe best når den er nytappet og nyåpnet, så derfor bør du benytte anledningen nå når den kommer i ny flaske til å smake hvordan helt fersk fino skal smake.
Produsenten av verdens mest solgte fino er Gonzalez Byass, en av de aller største sherrybodegaene som ikke bare lager sherry men er virkelig store innen spanske brandy hvor Lepanto Solera Gran Reserva er topproduktet.
Forsiden akkurat nå