Desember 2006. Juestria er rett rundt hjørnet, siste rest av representasjonskontoer skal brukes opp og Oslo er full av mennesker som skal ha både tørt og vått. Topp-restaurantene i byen har godt belegg med forventningsfulle gjester.
Aldri mer i desember Historiske Annen Etage på Hotel Continental har ligget brakk siden juni. Så åpnes dørene på nytt, på en tid av året hvor gjestene er mange og logistikken bør sitte.
- Jeg åpner ikke restaurant i desember en gang til, for å si det sånn, sier Ole Johnny Eikefjord.
For det var fullt opp av gjester fra første dag. Og trimmingen av logistikken måtte tas underveis.
- Det har vært mye jobb, men om jeg skal åpne en restaurant igjen blir det i februar. Det er bedre å åpne med halvfulle lokaler, da har man tid til å justere underveis. Med fullt trykk fra første dag tar det lenger tid å justere kursen, sier Eikefjord.
Løsere snipp
Sammen med investor Petter Stordalen tok Eikefjord ansvar for å skapte nytt liv i den over hundre år gamle restauranten på Continental. Som kjent ble den stengt i juni i fjor etter interne konflikter. Stedet ble pusset opp til et mer moderne uttrykk, og tanken var at stedet skulle apellere til litt yngre folk.
- Det er gøy å se at vi har fått det til. Vi har løsere snipp enn tidligere, og har fått et nytt publikum. Kort sagt flere nye folk. Og det er fullt hver dag. Med det mener jeg ikke 100 prosent belegg, for det er umulig å få til. Men alle bord er opptatt. Det hender selvsagt at det er åtte personer på et bord til ti, men slik er det bare, sier Eikefjord.
Fullt hus
Når det gjelder kritikkene har de vært varierende. Noen terningkast har landet på både fem og seks, andre har levert totalt slakt og gitt null poeng av fire. Slikt kan selvsagt virke hemmende på noen som driver i restaurantbransjen, men siden det har vært fullt hus siden oppstart er det åpenbart at publikum ikke har latt seg skremme.
- Folk får mene hva de vil, både om maten og vinen. Men hvis en anmelder er glad i brune steder og vurderer ut fra det kriteriet blir det jo aldri riktig. Vi må bli vurdert ut fra det vi prøver å levere. Da holder det jo ikke at enkelte anmeldere bare kommer med en subjektiv mening.
Jeg synes også det hadde vært greit om man holdt seg unna faktafeil. I en sak ble det skrevet at vinmenyen tilsvarte en polpris på 98 kroner per person. Dette er feil, det vet jeg, for det er jeg som sitter og lager regnestykkene, sier Eikefjord.
Han lar seg imidlertid ikke vippe av pinnen på grunn av en anmeldelse eller to som ikke er helt topp. Så lenge gjestene er fornøyde er han fornøyd.
Dessuten: Som profesjonell kokk strever man alltid etter å bli bedre.