Mange restauranter som opplever at gjester som har reservert bord aldri dukker opp. I slike tilfeller er det full adgang til å kreve et såkalt "no show"-gebyr, ifølge advokat Thea C. Broch i Handel- og servicenæringens hovedorganisasjon.
- Det er opp til hvert enkelt serveringssted å bestemme at det vil påløpe et slikt gebyr dersom kunden ikke møter opp til avtalt tid. Det anbefales at kunden får en rimelig frist til å avbestille uten at det utløser et gebyr. Hvor lang fristen skal være, avgjør serveringsstedet, skriver hun på hovedorganisasjonens nettsider.
Det foreligger ingen hjemmel i lovverket for å kreve et "no show"-gebyr, derfor må dette framgå klart og tydelig i avtalen med kunden, muntlig ved bestilling og helst skriftlig via e-post etter bestilling.
Størrelsen på gebyret bør ta utgangspunkt i virksomhetens reelle tap, men serveringsstedet bør ikke tjene på at reservasjonen ikke overholdes. Dette er en risiko for virksomheten, som noen ganger vil ende med gevinst ved at nye kunder kommer til, i tillegg til at no show-gebyr avkreves, mens andre ganger med tap ved at bordet ikke besettes, skriver Broch.