- Vi har i den senere tid hatt et ønske om å lage vin i Argentina, sier José Luis Bonet, president i Freixenet, som i påvente av egne vinmarker har kjøpt druer, leid produksjonsfasciliteter, og produsert viner av malbec, syrah og merlot. Deres eget merkenavn, Viento Sur, vil senere i år bli lansert i Sør-Amerika, og beregnet introduksjon i USA er satt til tidlig i 2004. Firmaet satser på produksjon av både musserende- og stille viner fra deres 320 ha vinmarker.
Dette er imidlertid ikke den eneste nyheten fra Freixenet. Samtidig som planene i Argentina bekjentgjøres, kommer meldingen om at Freixenet også kjøper opp LVMHs stilfulle bodega i Penedès, der produksjonen av Chandon Cava nå etter syv år legges ned.
Freixenet betaler omlag 11 millioner euro for produksjonanlegg, 91 ha vinmarker samt de to varemerkene Chandon inntil nå har produsert på stedet. Freixenet starter dessuten i juli i år en ombygging av anlegget slik at produksjonen av et annet av deres egne merkenavn; René Barbier, kan flyttes over fra dagens Segura Viudas-anlegg.
- Vår ambisjon er å bli den største vingruppen i verden, uttaler Bonet om deres fremtidige utsikter. I dag produserer Freixenet 10 millioner kasser vin, og selv om cava er deres hovedprodukt, utgjør produksjonen av stille viner hele 40 prosent, en andel som stadig øker.