Fotobonanza ved matbordet

Telefonen er klar til skudd så snart maten står på bordet. Og kokkene elsker fotoflommen på sosiale medier.
15 Mars 2013 - 11:55

Vi knipser, deler og kommenterer. Telefoner og sosiale medier flommer over av matbilder fra spisesteder, skriver osloby.no, som har spurt en rekke av hovedstadens kokker om hva de mener om fenomenet.

– Tidligere ventet du på den ene avisanmeldelsen i halvåret. Nå får du tilbakemeldinger hele tiden på ulike nettforum og på sosiale medier, sier Anders Braathen ved Smalhans på St. Hanshaugen.

– I bunn og grunn er det positivt. Det er jo god PR, sier Braathen. Han deler bilder av nye retter og menyer jevnlig.

LES OGSÅ: Serverer nettbrett ved bordet

I New York har enkelte restauranter lagt ned forbud mot å ta bilder, mens andre legger til rette for at gjestene kan knipse og dele. Ingen av restaurantene osloby.no kontaktet har vurdert restriksjoner. De fleste anser fotobonanzaen som en kompliment, det skjerper kjøkkenet og gir gratis omtale.

LES OGSÅ: Setter Instagram på menyen

– Vi lever i en ny verden og har fått en ny lekedings. La oss få lov til å hygge oss, sier Bent Stiansen ved Statholdergaarden.

Jan Vardøens utesteder, som Villa Paradiso og The Nighthawk Diner, tilhører de mest gjennomfotograferte. Smigrende, men ikke bare positivt, mener utelivskongen.

– Nå skal alt dokumenteres. Men blir livet fattigere om man ikke fotograferer absolutt alt? Et godt måltid og gode minner foretrekker jeg heller å ha i hjertet enn i mobilen.

Eksperter på sosiale medier mener matbilder kan oppfattes som skryt, særlig hvis man spiser på en fasjonabel restaurant.

– Mange bruker det nok også for å «hype seg selv», og vise frem at de er på in-steder, sier førsteamanuensis i sosiologi ved NTNU i Trondheim, Berit Skog.

– Man viser hvem man er gjennom sine vaner. Det kan også avspeile økonomisk kapital. Det viser hvor du har råd til å gå, sier Skog. Hun legger likevel mest vekt på den sosiale dimensjonen.

– Det handler om å synliggjøre hva en gjør; billedlegge opplevelser fra hverdagen og la andre ta del i den.

Stipendiat ved psykologisk institutt ved NTNU, Thomas Wold, mener matbildene fungerer som en identitetsmarkør.

– Hva du gjør på fritiden er viktig for å vise hvem du er. Mat er et element her, både blant dem som vil vise hvor sunt de spiser, hvor eksklusivt de spiser, og de som vise at de lager selvlaget mat fra bunnen av. I et samfunn av overflod blir det å vise at man lykkes med mat, en måte å vise at man lykkes med livet.

LES OGSÅ: Maamo beholdt stjernene

Mais og kantarell skaper stor smaksopplevelse til stekt fisk

Når både fersk mais og kantarell er å få tak i, må du benytte anledningen, som i denne oppskriften.

Lammegryte med rotgrønnsaker

Denne måten å bruke fårikålkjøttet på gir enda mer smak

Dette er en perfekt rett til søndagsmiddagen og her kan du virkelig slå deg løs med de gode norske rotgrønnsakene og lammet.

Ukens drink

Flekken er faktisk en drink - og en riktig innsmigrende sådan

Snodig navn på en drink, men likevel; Flekken er en både smaksrik og fargesterk kandidat til helgekosen.

Libanon vokser mest på polet – denne produsenten er i særklasse

Libanon vokser mest på polet – denne produsenten er i særklasse

Enkeltdrueviner både av det ytterst lokale og det mer internasjonale slaget, men alltid biodynamisk dyrket og naturlig laget, det er den for Libanon unike formelen til Maher Harb.

Lammegryte med rotgrønnsaker

Når pærene er så gode som nå, fortjener de å spille hovedrollen

Når pærene er så gode som nå, fortjener de å spille hovedrollen

Søte pærer kombinerer utrolig godt med en smaksrik kremet ost, som gorgonzola eller annen type om du ikke liker blåmuggkarakteren.

Slik velger du vin til fårikål
Mat og vin i kombinasjon
Vin til fårikål

Slik velger du vin til fårikål

Stadig flere serverer fårikål som festmat, men hva serverer vi å drikke til den norske klassikeren?

Nyt 8 viner fra en historisk vingård
Vinsmaking i Oslo 15. oktober

Nyt 8 viner fra en historisk vingård

Nordmenn elsker libanesisk vin! Bli med på denne spennende vinsmakingen og smak hvorfor.

Ukens drink