Aller sterkest gjør Vestlandet det med i alt seks av 10 øl fra Stavanger i sør til Florø i nord. Med alt fra lettølet Johnny Low fra Lervig på 2,5 prosent til byggvinen Ivar Aasen fra Kinn med hele 10,5 prosent.
Høy alkohol er det også i Ringnes Superior Polaris som er en fatlagret dobbelbokk, for øvrig det første samarbeidet mellom et stort bryggeri og et mindre (Brooklyn Brewery). Og i Nøgne Ø # 1000 og 1001, krydret øl med henholdsvis 10 og 10,1 prosent, sampakket og utsolgt i det den ble lagt ut for salg hos Vinmonopolet 1, november.
Norgespremierer
Butikkølkategorien er også representert med to øl fra Hansa, Hvete og IPA samt Fru Humle fra nyoppstartete Korvald Søndre Mikrobryggeri i Mjøndalen.
Helhetlig vurdering
I alt 25 norske øl var påmeldt konkurransen Årets Øl-Innovasjon 2013. Det er ikke bare smaken som betyr noe, men også design, både emballasje og etikett, strategi, vekstpotensial, nytteverdi og selvsagt originalitet og nytenkning.
Det er en meget faglig sterk jury som skal velge ut det mest innovative av disse. I juryen sitter Trond Blindheim, rektor Markedshøyskolen, Stein Killi, professor i industridesign, Arkitektur- og Designhøyskolen og Stein Øvre, grafisk designer i Creuna. Dessuten representanter for de fire aktørene bak prisen, Aase E. Jacobsen, Apéritif, Jørn Tore Persen, Ølakademiet, Per Ø. Arnesen, Ølportalen og Gustav Foseid, Norbrygg.
Første del av Årets Øl
Det er tredje år på rad at Årets Øl kåres. Kun norske bryggerier deltar. Årets Øl-Innovasjon er først ut og deles ut på en festforestilling i Stavanger 15. november som del av Det Norske Måltid.
Resten av kåringen foregår som en kombinasjon av nettbasert publikumsnominering og en endelig vurdering av et ekspertpanel. Resultatet av disse rundene offentliggjøres i februar 2014.