Det er skjenkekontrollen i Trondheim som straffer Mikrobryggeriet på denne måten i følge Aftenposten som siterer adressa.no. Saken ble tatt opp i formannskapet tidligere denne uka av Jon Gunnes (V) som ba om en redegjørelse fra rådmannen, fordi han mener skjenkekontrollen er firkantet når de belaster Mikrobryggeriet med en prikk for de omtalte tavlene.
- Mikrobryggeriet informerer om sine varesorter inne i lokalet, i en pub som folk oppsøker fordi de brygger sitt eget øl. Jeg mener skjenkekontrollen skal konsentrere seg om å kontroll på skjenking av mindreårige, overskjenking og vold i lokalene, sier Gunnes. Han får støtte fra Høyre og KrF.
Dette er for dumt
Daglig leder Karethe Berg ved Trondhjem Mikrobryggeri er sjokkert etter beskjeden fra formannskapet.
- Jeg er overrasket og sjokkert over at dette blir stående. Jeg tenkte dette at dette er en gammel lov som ikke helt henger med i tida, og var overbevist om at prikkbelastningen ble trukket tilbake, sier Berg.
Hun forteller at hun har besøkt flere bryggeripuber rundt om, men aldri hørt om lignenede praksis av loven.
- Det er synd, men vi får bare gjøre om og skrive ned hele sortimentet vårt. Vi fikk ikke én eneste bemerkning på noen av de andre kontrollpunktene som er viktige, slik jeg ser det. Så velger de altså å slå ned på dette. Det blir for dumt, sier Berg.
Jon Gunnes kan nå vurdere om han tar saken videre inn til bystyret, som i sin tid vedtok å innføre prikkbelastning.
Stortinget bør på banen
SVs varaordfører Knut Fagerbakke ser at å tildele prikk som straff for den aktuelle øltavlen kan virke latterlig, men mener årsaken er den samme; øl kan ikke framheves foran brennevin og vin. All alkohol skal ha like stor plass ifølge loven.
- Her har helsemyndighetene nådd et nivå som blir uverdig, mener bryggeriforeningens leder Petter Nome. - Jeg kan be om at Bystyret vurderer å stryke dette fra reklamedelen i loven, slik at skjenkekontrollen kan konsentrere seg om det som gir lavere konsum. Uansett mener jeg Stortinget bør si noe om dette, og departementet vurdere hvordan loven skal tolkes i forhold til reklame.