Fem nye medlemmer i VBF

Det skjer ting i Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF). Siden nyttår har foreningen fått fem nye medlemmer.
07 Februar 2007 - 17:06

De nye medlemmene er Interbrands AS, Vinhuset NoFra AS, Vinestor AS, United Wineries AS og Torres & Partners Norway AS. VBF representerer nærmere 80 prosent av det registrerte vin- og brennevinsvolumet som selges i Norge.

- De vi har fått inn nå er jo ganske sentrale, så det er nok et tegn på at de synes den jobben vi gjør er bra, sier generalsekretær Ingunn Jordheim.

- Medlemmene hos oss får informasjon, og blir invitert til møter som er eksklusive. Der tar vi opp aktuelle temaer. Men det viktigste er nok at vi har en dialog og er en høringsinstans i forhold til vinmonopolet og myndighetene, sier hun.

Stor økning
Med fem nye medlemmer på plass har VBF nå 32 medlemsbedrifter som importerer og produserer vin- og brennevinsprodukter. Medlemmene består av alt fra mindre norske vinimportselskaper til store internasjonale selskaper. I løpet av det siste året har antall medlemsbedrifter i foreningen økt med ca 40 prosent. I rene tall har medlemsmassen økt fra 23 til 32 medlemmer.

- For VBF er det viktig å være mest mulig representativ. Det er vi nå. Vi har med de fleste store selskapene i Norge og vi har en god bredde i både størrelse og  når det gjelder produkter. Vi er talerør i forhold til myndighetene og Vinmonopolet, og vi representerer norske interesser i internasjonale fora. Det er beinhard konkurranse i denne bransjen og VBF kan være med på å bidra til større profesjonalitet på ulike områder, sier generalsekretær Ingunn Jordheim.

Foreningen fremste formål er å arbeide for at en størst mulig del av det norske alkoholforbruket skjer i lovlige, kontrollerte og ansvarlige former. VBF er opptatt av at vi skal ha en best mulig vinmonopolordning i dette landet.

Flere medlemmer
VBF regner med å få flere medlemmer i løpet av året.

- Det er fortsatt mange som ikke er medlemmer og det er veldig mange som er registrert som importselskaper her i Norge. Mange av disse er små, men de har vel så stort utbytte av å være medlem hos oss som de store selskapene, sier Jordheim.

Mais og kantarell skaper stor smaksopplevelse til stekt fisk

Når både fersk mais og kantarell er å få tak i, må du benytte anledningen, som i denne oppskriften.

Lammegryte med rotgrønnsaker

Denne måten å bruke fårikålkjøttet på gir enda mer smak

Dette er en perfekt rett til søndagsmiddagen og her kan du virkelig slå deg løs med de gode norske rotgrønnsakene og lammet.

Ukens drink

Flekken er faktisk en drink - og en riktig innsmigrende sådan

Snodig navn på en drink, men likevel; Flekken er en både smaksrik og fargesterk kandidat til helgekosen.

Libanon vokser mest på polet – denne produsenten er i særklasse

Libanon vokser mest på polet – denne produsenten er i særklasse

Enkeltdrueviner både av det ytterst lokale og det mer internasjonale slaget, men alltid biodynamisk dyrket og naturlig laget, det er den for Libanon unike formelen til Maher Harb.

Lammegryte med rotgrønnsaker

Når pærene er så gode som nå, fortjener de å spille hovedrollen

Når pærene er så gode som nå, fortjener de å spille hovedrollen

Søte pærer kombinerer utrolig godt med en smaksrik kremet ost, som gorgonzola eller annen type om du ikke liker blåmuggkarakteren.

Slik velger du vin til fårikål
Mat og vin i kombinasjon
Vin til fårikål

Slik velger du vin til fårikål

Stadig flere serverer fårikål som festmat, men hva serverer vi å drikke til den norske klassikeren?

Nyt 8 viner fra en historisk vingård
Vinsmaking i Oslo 15. oktober

Nyt 8 viner fra en historisk vingård

Nordmenn elsker libanesisk vin! Bli med på denne spennende vinsmakingen og smak hvorfor.

Ukens drink