Engelskmenns drikkemønster er i ferd med å snu. Barer og puper vil i løpet av de neste tre år oppleve en radikal nedgang i antall drikkeglade kunder.
Giles Thorley, ansvarlig for pubkjeden Punch Taverns, uttaler at supermarkeder og andre salgskanaler vil bli de største forhandlerne av øl. Dette vil rokkere på den dominans engelske puber inntil nå har hatt.
Han advarer mot trenden som viser at rimelig øl fra supermarkedene fører til et opplagt valg for kundene. Pubene blir simpelthen for dyre. I dag blir 39 prosent av all øl som konsumeres i England solgt via butikker, mot tilsvarende 14 prosent i 1982. Han anslår at andelen vil bli over 50 prosent innen 2007.
Likevel er kanskje ikke fremtiden for pubene så dyster som den kan se ut som. I følge The British Beer and Pub Association er øl nemlig ikke lenger den eneste inntekten for 89 prosent av dem. Så mange serverer nemlig i tillegg mat til sine gjester. Mange satser også på brus, alkoholfrie drinker, brus, vann og te/kaffe.
Handelen av drikkevarer over internett har også eksplodert, og Interactive Media Retail Group regner med at innen fem år vil 25 prosent av alle kjøp være netthandlet.
Kilde: London Press Service