To av landets største aktører på horecamarkedet, Haugen-Gruppen og TINE, deltar ikke på Smak 2011 på Lillestrøm.
Haugen-Gruppen satser i stedet på én vin- og én matmesse på Grand. Disse årlige messene faller tilfeldig sammen med Smak 2011.
- Vi var godt fornøyd med den forrige messen, men Haugen-Gruppen er stor innenfor flere vareområder av både mat og drikke. Vi trenger stort areal, mange mennesker og et stort apparat for å få gjennomført en skikkelig bra messe. Det krever store ressurser, og vi mener at det blir et for stort løft å gjøre dette hvert annet år, sier salgsdirektør Finn Hammervold i Haugen-Gruppen til Hotellmagasinet.
Han legger til at det meste av sortimenter og nyhetspresentasjoner gjøres direkte mot selskapets kjedekunder og at disse også har egne messer og arrangementer som Haugen-Gruppen deltar på.
- Allikevel mener vi at det er behov for en større uavhengig messe som kan være samlende for hele bransjen, man altså ikke så ofte som annethvert år, sier Hammervold.
Prosjektleder Trond Andersen i Norges Varemesse synes det er synd at to så store aktører blir borte.
- TINE har vært krystallklare fra dag en da vi bestemte oss for å kjøre hvert annet år. De ville ikke være med og mener det er nok med hvert tredje år, sier Trond Andersen i Norges Varemesse.
- Vi ser en klar tendens i at markedet er tregere med å ta beslutningen om å være med, men bare denne uka har det kommet 10 utstillere på plass og det er vi kjempefornøyd med, sier Andersen.