Det var imidlertid bergensrederiet Fjord Line som først så potensialet i gourmetmat som mondent turistmål, og fikk full backing av Danmarks Turistkontor. - Folk vil ha mer spenning, oppleve noe mer enn det de tradisjonelt forbinder med Danmark. De vil ha kultur og mat, og de vil ha kvalitet. Akkurat dette ønsket vi at flere skulle oppleve ved å reise med vår rute fra Bergen til Hanstholm. Målet er at Smag og Behag - Gastronomiruten til Danmark skal bli et kvalitetsprodukt som både er selgende og merkevarebyggende for Fjord Line, sier den unge og engasjerte markedssjefen Nils Henrik Geitle.
Ved hjelp av reklamebyrået Pepper har Fjord Line utviklet produktet Gastronomiruten, presentert i en stor og glossy "gourmet-avis" i fulldistribusjon gjennom Bergens Tidende, laget hjemmesider, konkurranser, incentive-kampanjer i restaurantbransjen og invitert pressefolk, deriblant artikkelforfatteren, på en smaksopplevelse.
Med ulike pakker, hvor alle inkluderer enten tur/retur eller bare én vei med fergen, tilbyr Fjord Line en smakebit av det gastronomiske Danmark på åtte utvalgte kroer spredt over store deler av Danmark: Sevel Kro, Luneborg Kro, Store Restrup Herregård, Sallingsund Færgekro, Henne Kirkeby Kro, Molskroen, Christies's Sdr. Hostrup Kro og Falsled Kro. Prisene varierer selvfølgelig med antall døgn og sted, hvor det dyreste opplegget, en gastronomisk langweekend med tre overnattinger på tre ulike kroer med tre femretters menyer, reise, mat om bord, champagne etc, koster 5590 kroner pr. person.
Ifølge Ness består deler av dansk krokultur i dag av kulinariske trollmenn, hvorav flere innvandrete franskmenn, som har skapt Danmark til et gastronomisk paradis bare en fergereise unna. For Gastronomiruten dreier seg ganske enkelt om å få flere reisende til Fjord Line og flere "dannete" norske turister til Danmark, og på sikt bli kvitt det triste danskebåtstempelet, som sitter veldig godt spikret i pannebrasken på målgruppen. Nå sier Danmarks Turistkontor ja takk begge deler, for det ligger fremdeles masse penger i hakkebøf, happyhour, en lille en og en bayer, særlig gjennom de som elsker å være deilig norsk i Danmark.
- For oss er det viktig å satse på kvalitet, og være på hugget. Det har gjort kjøkkenet på våre båter til attraktive arbeidsplasser for lærlinger. Vi har da også fått tilbakemeldinger på at vårt fagmiljø er sterkt og godt, sier Jan Petter Eilertsen, driftsdirektør hotell i Fjord Line.
Fjord Line definerer sine restauranter som direkte konkurrenter til de beste i Bergen. De har lite gjennomtrekk blant kokkene, og temauker sørger for å holde kreativiteten oppe.
Desto sterkere var åpenbaringen i vinkjelleren, hvor vinkelner, kokk og kongelig hoffleverandør, Jens Peder Skov, har en vinsamling som skapte tårer og tænders gnidsel. Den er ikke av de største, men for et utvalg, til mikoskopisk lave danskepriser: Ch. de Varennes, Savennieres, Ch. de Fesles 1997 for 289, Chablis Grand Cru, Moutonne, Long Depaquit 1997 til 549, Meursault-Charmes Premier Cru 1997 Marc Rougeot til 679 og fra Pomerol Ch. Petit Villages 1991 til 449.
Store Restrup Herregård var digert, fornemt og til dels ødelagt av tannlegeeiernes høyst skiftende og improviserte smak. Deres egenimporterte rumenske rødvin er lett å drikke og enda lettere å glemme. Våre fireretters lunsj hadde en god vilje og spreke intensjoner, men var altfor gjennomrøkt til at rettene, blant annet kamskjell med røkt østers og røkt and med foie gras, fikk briljere med sine naturlige, perfekte smaker. Da måtte det en mann fra Molskroen til for en Grande Finale.
Molskroen ligger noen meter fra havet, fire mil utenfor Århus, og er et klassisk dansk bindingsverkhus. Totalrenovert i en lett, stilren nordisk ramme med ekte Per Kirkeby og Andy Warhol på veggene som stammer fra reklamevertskapets samling, er Molskroen en estetisk oase og paradis for livets behagelige lyster og stunder. Istidsgamle morenebakker har dandert seg vakkert og nennsomt rundt i området og stimulerer sinn og gane for kveldens show.
El Bulli, Albert Ferra og hans "tenkende" mat lurer i bakgrunnen, smaksløkene utfordres, tøyes, bearbeides og finner nytt land - eggemulsjonen i soyaingefærbuljong var overdådig, ostene av en annen verden som åpenbart er vanskelig å få til litt lenger nord. Servicen er helt enestående og kunnskapsrik, pådekningen minutiøs og uovertruffen smakfull. Vi holdt på i nesten seks timer, og sjanglet fra bordet sånn rundt tretiden - på natten. Delamain cognac og kenyansk kaffe etterpå, men ingen sigar. Hvor skulle det være plass til den?
Terje Ness' gode venn, Jesper Koch, saikke stort under forestillingen, men svettet desto mer og styrte sine lojale kokkevæpnere trygt gjennom det hele. Enestående. Ikke rart Terje Ness var stolt på kokkens vegne, han var Jespers sparringspartner da Jesper trente til Bocuse d'Or i år, hvor han ble nr. 7, og var stolt og glad for det.
Molskroen Gourmetmenu Happen: En lille ting til øjne og mund Chorizo, tunmousse, kvarkparfait, butterdej og paté på pumpernickel Amuse Bouche: Friteret grisenæse med rødkålsmikado, kommenaromatiseret gulerodssuppe og lun havørred med linser i røget smør * Carpaccio af monstrøs Kammusling med østersestragon aioli, torvesalater og croûtons Vin: Pouilly Fumé Tradition Cullus 1997, Masson-Blondelet * Flot exempel på grillet pighvarryg a l'Oriental med glaseret barigoule og soyaingefærbouillion Vin: Gewürztraminer1996, Dom. Weinbach * Délicat crepinette af Pundsål og bækforel med krydderlabskovs, trøffel og rødvinsfumet Vin: Moulin-à-Vent 1997, D. Bourisset * Juice af ruccola, tonic og limesorbet * Lam, lam og mere lam i nye Nicoise klær' med anchoïade i pirrende pikant essens Vin: Pelago 1997, Umani Ronchi * Udvalg af Europæiske sæsonoste når de er bedst med figner og valnødder Vin: Cortes de Cima 1998, Alentejano * Konditoren "Goes Exotic" med modne bananer, Muffins og Tahiti vanille Vin:, Symphonie de Novembre, D. Cauhape, Jurancon Jesper Koch, Chef de Cuisine Molskroen, den 29.03.2001 |
Foto: Danmarks Turistkontor